فرمانده نیروی هوایی ایران: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / فرمانده نیروی هوایی ایران: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم
فرمانده نیروی هوایی ایران: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ایران در یک نشست خبری با پذیرفتن همه مسئولیت حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم.

به گزارش اسپوتنیک،امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین گفت: همه مسئولیت این حادثه را می پذیریم و هر گونه تصمیمی مسئولین بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم

حاجی زاده در تشریح جزئیات این حادثه گفت: بیش از یک هفته شرایط منطقه و  سروصدا ها پیرامون آن به شدت بیشتر از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است و امکان درگیری بسیار بالا بود و هیچ وقت چنین شرایطی را شاهد نبودیم. هم آمریکایی ها در آماده باش صد در صد بودند و هم ما.

وی افزود: آنان تهدید کرده بودند که 52 نقطه از ما را می زنند و در همین راستا همه نیرو های دفاع هوایی و راکتی در حالت آماده باش کامل بودند و طبیعتاً سیستم های مستقر در تهران هم در همین شرایط قرار داشتند. آنچه که در بررسی هایی که انجام دادیم، توضیح دادند این است که شب حادثه وضعیت آمادگی در شرایط جنگی قرار گرفته بود که بالاترین سطح آمادگی است.

اعتراف ایران به سرنگونی هواپیمای اوکراین - اسپوتنیک افغانستان
اعتراف ایران به سرنگونی هواپیمای اوکراین

این در حالیست که رئیس جمهور ایران در بیانیه ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، گفت: این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.

هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین در تاریخ (18 جدی)  دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی به مقصد کی‌یف در نزدیکی تهران با 176 سرنشین سقوط کرد. این اتفاق تنها ساعاتی بعد از حمله موشکی ایران به مواضع نیروهای آمریکایی در عراق بود که به گفته مقامات سپاه،‌ انتقام از قتل قاسم سلیمانی توسط آمریکا بود.

همان زمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، اوکراین با وجود انکارهای ایران، حمله موشکی یا تروریسم را از جمله تئوری های ممکن برای وقوع این سانحه دانست.

تنش‌ها میان ایالات متحدۀ و جمهوری اسلامی ایران، زمانی بالا گرفت که آمریکا در بامداد سوم جنوری، قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌المهندس معاون سازمان حشد شعبی عراق در فرودگاه بغداد هدف قرار داد و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام امریکا، بامداد هشتم جنوری به دو پایگاه آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد. ایران اعلام کرد که این حمله در عملیاتی تحت نام «قاسم سلیمانی» و با هدف انتقام انجام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала