دلیل جدید لغو پیمان منع موشک های هسته‌ای افشا شد

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر دلیل جدید لغو پیمان منع موشک های هسته‌ای افشا شد
دلیل جدید لغو پیمان منع موشک های هسته‌ای افشا شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا دلیل جدیدی را در رابطه به لغو پیمان منع استفاده از موشک های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به پیمان(INF) ارائه کرد.

 

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه "کامرسانت" روسیه گفت: واشنگتن می‌گوید که دلیل لغو پیمان منع استفاده ازموشک های میان برد و برد کوتاه موسوم به  (INF) ساخت یک موشک کروز 9M729 از مجموعه اسکندر-م در روسیه نیست، بلکه برخی سلاح های دیگر منجر به لغو این پیمان شد.

ریابکوف می‌گوید، اینکه در ذهن امریکایی ها چی میگذرد، برای ما روشن نیست، آنها تا کنون از ارائه هرگونه پاسخ دراین خصوص خودداری نموده اند.

 معاون وزیرامور خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که راکت های 9M729  از جمله موشک های برد متوسط و کوتاه نیست. به عقیده وی ، ایالات متحده تصمیم گرفت که پیمان INF  را لغو کند، زیرا این پیمان امکانات امریکا را محدود می‌ ساخت.

کنایۀ پوتین به اعلام نتایج انتخابات در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اظهارات پوتین در مورد تسلیحات "بی مانند" روسیه

 پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت امریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک‌های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته‌ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می‌رفت که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و امریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار بود.

براساس این قرارداد، موشک‌های میان برد از یک هزار تا 5500 کیلومتر و کوتاه برد از 500 تا یک هزار کیلومتر باید نابود میدند.

آمریکا پاییز پارسال با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد اعلام کرد که از این پیمان خارج می‌شود و روسیه نیز اجرای این پیمان را به تعلیق درآورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала