دور جدید گفتگوهای امریکا و طالبان در قطر/ امیدواری تازه برای تأمین صلح

© Photoآغاز قریب‌الوقوع دور جدید گفتگوهای امریکا و طالبان در قطر
آغاز قریب‌الوقوع دور جدید گفتگوهای امریکا و طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار است امروز(شنبه 8 سرطان) دور هفتم گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان، در شهر دوحه از سر گرفته شود.

به گزارش اسپوتنیک، قرار است امروز شنبه نماینده‌گان امریکا و طالبان برای بارهفتم در شهر دوحه کشور قطر رو در روی‌هم قرار بگیرند و روی موارد اختلافی رأیزنی کنند. تعیین جدول زمان‌بندی برای خروج سربازان خارجی از افغانستان و تضمین‌های ضد هراس افگنی از محورهای اصلی در این نشست گفته شده است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان شب گذشته در این مورد در توییتر اش نگاشته است که "فردا تیم مذاکراتی این گروه دور هفتم گفتگوهای‌شان را با هیئت امریکایی در دوحه آغاز می‌کند".
این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز پیش از این از آغاز دور هفتم گفتگوهایش با طالبان به تاریخ 8 سرطان خبر داده، گفته بود که آن‌چه از سفر اخیرش به افغانستان و قطر دریافته، این است که تمام جناح‌ها خواهان پیشرفت سریع در گفتگوهای صلح با طالبان اند. 

П/к специального представителя президента РФ по Афганистану З. Кабулова - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف از برگزاری نشست قریب الوقوع سه جانبه در مورد افغانستان خبر داد

این هفتمین دور گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان گروه طالبان می‌باشد.
با این حال، انتظارها در کابل از این نشست خیلی بالا است و گفته می‌شود که این نشست ممکن سرنوشت گفت‌وگوهای صلح را مشخص بسازد.
از سویی هم، درمیان خوش‌بینی‌ها از این نشست، بدبینی‌های هم وجود دارد و آن این‌که اگر این دور گفت‌وگوها بی‌نتیجه خاتمه بیابد، یک‌بار دیگر روند صلح با بن بست رو به رو خواهد شد.
آگاه امور سیاسی در این زمینه میگویند: "اگر در این دور طالبان و امریکا به توافق نرسند، احتمال زیاد وجود دارد که گفتگوهای دو طرف با بن بست رو به رو شود."
گروه طالبان نیز در یک خبرنامه تأیید کرده اند که این دور هفتم گفت‌وگوها میان دو طرف فردا برگزار می‌شود.
این در حالی است که هفته گذشته، مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در یک سفر غیرمنتظره وارد کابل شد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد.
در این دیدار رهبران حکومت وحدت ملی و وزیر خارجه امریکا در رابطه به افزایش تحرکات و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی، هماهنگی و همسویی روابط دو جانبه، پروسه صلح و انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان، گفتگو کردند.
وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی در یک نشست خبری در سفارت امریکا در کابل گفت که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات با طالبان حاصل شده و انتظار می‌رود توافق با طالبان در زمینه عدم استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی، بزودی نهایی شود.
وزیر خارجه امریکا گفت که امیدوار اند تا پیش از انتخابات یعنی تاکمتر از سه ماه دیگر یک توافق صلح با طالبان بدست بیاید. او گفت که واشنگتن حاضر است تا نیروهای اش را از افغانستان بیرون کند؛ اما این خروج مشروط خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала