آینده مبهم در انتظار فیسبوک

© REUTERS / Dado Ruvicکارشناسان: عمر فیسبوک به آخر رسیده
کارشناسان: عمر فیسبوک به آخر رسیده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فیسبوک که اخیرا وارد 15 سال از زمان ایجاد خود شد بزرگترین شبکه اجتماعی است، اما این شبکه در آینده خواهد توانست موقف کنونی خود را حفظ کند؟

به گزارش اسپوتنیک، Ferran Lalueza استاد در زمینه رسانه های اجتماعی دانشگاه کاتالونیا، مطمئن است که شبکه اجتماعی شبکه فیس بوک که 15‌مین سالگرد خود را جشن گرفت در آینده نه چندان دور موقف فعلی خود را از دست داده و دیگر به عنوان شبکه اصلی اجتماعی مطرح نخواهد بود.
این پروفیسور در ادامه می گوید، فیس بوک در قالب که ما همه با او آشنایی داریم — شبکه اجتماعی اصلی در جهان با بیشترین تعداد کاربران — در سه تا چهار سال آینده ناپدید خواهد شد. وی با اشاره به اتفاقات اخیر در رابطه با رسوایی انالیتیک کمبریج افزوده است که در حال حاضر به اعتبار فیسبوک لطمه جدی وارد آمده است.
با این حال، به نظر وی، شبکه اجتماعی حتی قبل از رسوایی مرتبط با انتقال داده های شخصی به 87 میلیون کاربر از کمبریج Analtica بریتانیا نیز محکوم به فنا بود.  

Логотип социальной сети Facebook - اسپوتنیک افغانستان
تقاضای حکومت افغانستان برای دریافت اطلاعات کاربران فیسبوک افشا شد

فیس بوک اکنون حالت یک زومبی" یا مرده متحرک" را دارد. جوانان که تعیین کننده شاخص محبوبیت شبکه اجتماعی بودند اکنون دیگر توجهی به آن ندارند و خیلی ها از آن استفاده نمی کنند. با این حال، اتفاقات سال گذشته باعث شده نظرات درباره حریم خصوصی که در اختیار فیس‌بوک است، تغییر کند و دیگر مثل قبل نباشد.
 براساس گزارش موسسه مشاوره‎ای اعتبار (Reputation Institute)، محبوبیت فیس‌بوک در میان امریکایی ها در سال 2018 به شدت کاهش ‌یافته و امتیاز آن به‌طور قابل‌توجهی کمتر از سایر شرکت‌های فناوری از جمله گوگل است.
کارشناسان دلایلی را نام بردند که باعث کاهش محبوبیت فیسبوک میان کاربران این شبکه می گردد که از همه نخست شبکه اجتماعی از سیکل کوتاه موجودیت برخوردار است. فیس بوک به یک شبه امپراتوری تبدیل شده است که برخی نرم افزارهای اجتماعی رایگان که بسیار در جهان مورد استفاده قرار می گیرد را در اختیار داد. از جمله آنها اینستاگرام است که استانداردهای عرصه تصویر در فضای مجازی را تغییر داده و همچنین مسنجر و واتساب، دو بستر برای ارائه خدمات مربوط به گفت‌و‌گوهای مجازی است، هر کدام از این نرم افزارها بیش از یک میلیارد کاربر دارند که بیشتر آنان از نسل جوان هستند.
از سوی دیگر فیس بوک هرگز نمی خواست رسانه باشد و همیشه گفته می شد که این شبکه برای برقراری ارتباط بین مردم و نه رسانه هاست. اما بخشی از کاربران اطلاعات رسانه ای را از آنجا دریافت می کنند.
تحول در خدمات صوتی و تعامل شرکت ها و افراد با هوش مصنوعی در حال توسعه و گسترش است و معلوم نیست فیس بوک بتواند جایگاه خود را در این تحولات سریع به دست آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала