چه وقت شیوع کرونا ویروس به اوج خود خواهد رسید؟

© REUTERS / Stringerچه وقت شیوع کرونا ویروس به اوج خود خواهد رسید؟
چه وقت شیوع کرونا ویروس به اوج خود خواهد رسید؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات می خواهند این را بدانند، اما پیش بینی ها بسیار متفاوت است. شخصی می گوید که بیماری ساری قبلاً به اوج رسیده است و کسی می گوید صدها میلیون نفر دیگر به این بیماری مبتلا خواهند شد.

دیوید سیرانوفسکی (David Cyranoski) در مقاله منتشره در نشریه Nature (انگلستان) می نویسد، روزانه تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در چین چندین هزار نفر افزایش می یابد، به همین دلیل اپیدمیولوژیست ها در تلاشند، تا پیش بینی های لازم را در مورد زمان وقوع این شیوع انجام دهند. برخی افراد اظهار می دارند که بیماری همه گیر ممکن است هر لحظه در آینده نزدیک به اوج خود برسد. ولی کارشناسان دیگر می گویند که چند ماه از اوج نگذشته است و پیش از این، میلیون ها نفر (و حتی صدها میلیون نفر، طبق یک برآورد) به ویروس آلوده می شوند.

Женщина с ребенком в медицинских масках на одной из улиц Пекина - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان: کرونا ویروس هنوز به اوج خود نرسیده است

رهبران ارگان های صحی و درمانی می خواهند حداقل بطور تقریبی زمان اوج بیماری و این را بدانند که به چه تعداد از افراد به ویروس آلوده خواهند شد. آنها باید بیمارستان ها را آماده کنند و باید بدانند که چه وقت محدودیت بر رفت و آمد مردم رفع خواهد شد. شهر ووهان و چند شهر همجوار دیگر که مرکز این بیماری همه گیر هستند، بسته شده و از اواخر جنوری در انزوا شدید قرار گرفته اند.

پیش بینی های اوج بیماری، تحرک آن را روشن می کند، ولی برخی دانشمندان هشدار می دهند که دقت آنها نسبی است، به خصوص وقتی که معلومات کافی برای ساخت مدل وجود ندارد. برایان لابوس (Brian Labus)، یکی از مسوولان نظارت در دانشگاه نیوادا در لاس وگاس گفت: "اگر پیش بینی های خود را هر هفته مورد تجدید نظر قرار داد تا نشان داده شود که بیماری همه گیری در یک یا دو هفته به اوج خود می رسد، در نهایت درست خواهید بود."

سناریوی خوش بینانه

در تاریخ 11 فبروری، یک دوکتور مشهور چینی، ژونگ نانشان (Zhong Nanshan) که رهبری کارگروهی از متخصصان را که با شیوع بیماری مبارزه میکند، بر دوش دارد، گفت: عفونت کرونا ویروس می تواند در اواخر فبروری به اوج خود برسد. ژونگ که به دلیل کشف ویروس SARS شهرت یافته، گفت که این وضعیت از برکت اقدامات کنترول دولت، مانند محدودیت بر رفت و آمد مردم و طولانی شدن تعطیلات، بهبود یافته است. ولی او اعتراف می کند که برای ووهان این "دوره دشوار" است.

چین: ابتلا به  ویروس کشنده کرونا کاهش یافته است - اسپوتنیک افغانستان
چین: ابتلا به ویروس کشنده کرونا کاهش یافته است

امروز بیش از 70 هزار نفر در چین به این بیماری مبتلا شده اند. این عفونت COVID-19 نام دارد. ولی بسیاری از دانشمندان بر این باورند که موارد بسیار بیشتری از ان که گزارش شده، وجود دارد. آنها گمان می کنند که معاینات تشخیصی در چین بسیار اندک است و متخصصان کافی طبی برای تأیید همه موارد وجود ندارند. برخی از محققان گمان می کنند که ژونگ با توجه به تأثیر این شیوع بر اقتصاد و جامعه، به سادگی سعی میکند به مردم اطمینان دهد.

مورد بدتر

برخی محققان چنین پیش بینی ها را بسیار خوش بینانه می دانند. هفته گذشته، پس از یک دوره تعطیل طولانی، مردم در اکثر شهرهای چین شروع به بازگشت به محل کار کردند. هیروشی نیشیورا (Hiroshi Nishiura) که در ساپورو در پوهنتون هوکایدو کار می کند، می گوید که این کار تهدید سلسله جدید انتقال بیماری ساری را بوجود می آورد.

Китайский юань - اسپوتنیک افغانستان
از بین بردن پول های آلوده به ویروس کرونا در چین

به گفته نیشیورا، طبق مدل ها و پیش بینی های او اوج این بیماری همه گیر از اواخر ماه مارچ تا اواخر ماه می خواهد بود. در این زمان روزانه سرایت بیماری ساری به 2.3 میلیون خواهد رسید. به طور کلی، طبق ارزیابی وی، از 550 تا 650 میلیون نفر، یعنی تقریبا 40% از جمعیت در چین به این بیماری ساری مبتلا خواهد شد. نیشیورا اعلام داشت که علائم بیماری در تقریباً نیمی از جمیعت ظاهر خواهند شد.

گابریل لئونگ Gabriel Leung)، اپیدمیولوژیست در پوهنتون هانگ کانگ، معتقد است که پیش بینی های نیشیورا واقع بینانه است. او می گوید که جمعیت از ابتلا به ویروس SARS-CoV-2 که باعث ابتلا به COVID-19 میگردد، مصون نیست و بنابراین "این بیماری گسترش می یابد."

اقدامات قرنطین

به گفته لئونگ، همچنین مشخص نیست که اقدامات کنترول، مانند ممنوعیت سفر و قرنطین در اوج بیماری چه تأثیر داشته می تواند. نیشیورا و فانک می گویند که این اقدامات را در مدل های خود شامل نه ساخته، زیرا درجه اثربخشی آنها مشخص نشده است.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که در نهایت اقدامات کنترول ممکن است بر کاهش تعداد افراد مبتلا تأثیر نگذارد. لئونگ می گوید، اما به دلیل آنها، ممکن است زمان اوج بیماری همه گیر افزایش یابد، زیرا روند انتقال عفونت کند خواهد شد.

به گفته وی، کاهش تعداد افراد مبتلا در اوج شیوع بیماری بسیار مهم است. اگر همه به طور هم زمان بیمار شوند، "جامعه کاملاً فلج خواهد شد." "موسسات طبی بیش از حد به کار مصروف خواهند بود و به همین دلیل تلف شدن مردم آغاز خواهد شد."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала