تقابل کمیسیون‌ها بر سر نتایج انتخابات کابل؛ حق با کی است؟

© Sputnik / JAKتقابل کمیسیون‌ها بر سر نتایج انتخابات کابل؛ حق با کی است؟
تقابل کمیسیون‌ها بر سر نتایج انتخابات کابل؛ حق با کی است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون‌های انتخاباتی بر سر نتیجۀ انتخابات پارلمانی در کابل، دچار اختلاف نظر شدند.

کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی افغانستان به‌دلیل تقلبات، تخلفات و جرایم انتخاباتی، نتایج انتخابات مجلس نمایندگان در حوزۀ کابل را باطل اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی جمهوری اسلامی افغانستان در نشست خبری امروز (15 قوس) در کابل فیصلهٔ جلسهٔ مورخ 14 قوس 1397 این کمیسیون را مبنی بر ابطال نتایج انتخابات مجلس نمایندگان به تاریخ 28 و 29 میزان 1397 در حوزه انتخاباتی کابل را به‌دلیل تخلفات گسترده، تقلب و ارتکاب جرایم انتخاباتی مندرج قانون انتخابات، اعلام کرد. همچنان در این فیصله رئيس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، رئیس دفتر ولایتی کابل کمیسیون مستقل انتخابات، معاون عملیاتی دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات و رئيس تکنالوژی معلوماتی محکوم به پرداخت جرایم نقدی گردیده و جرایم انتخاباتی شان طبق احکام قانون مورد بررسی  قرار می‌گیرد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی در این کنفرانس خبری آرای انتخابات ولسی جرگه 1397 حوزه انتخاباتی ولایت کابل را باطل اعلام کرد و همچنین 5 تن از کارمندان ارشد کمیسیون مستقل انتخابات را به‌دلیل نقض قانون؛ علاوه بر انفصال از وظیفه، محکوم به تادیب و پرداخت مبلغ یکصد هزار افغانی نمود.

داکتر علی رضا روحانی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در این نشست خبری، جهت باطل کردن انتخابات حوزۀ کابل، از 24 دلیل حقوقی و گزارش های مستند نهاد های ناظر انتخاباتی یاد کرد و گفت: این تصمیم پس از ارزیابی و بررسی‌های دقیق اتخاد شده است.

آقای روحانی با خوانش فیصله کمیسیون شکایات، افزود: احمدشاه زمان‌زی رئیس دارالانشاء کمیسیون انتخابات، اول‌الرحمن رودوال رئیس پیشین امور انتخاباتی ولایت کابل، زمری قلمیار رئیس عملیات ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات، عبدالعزیز صمیم معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات و سید ابراهیم سادات رئیس تکنالوژی معلوماتی کمیسیون مستقل انتخابات، به دلیل نقص صریح احکام بندهای 16، 21، 22، 25، 26، 27، 30، 33 و 35 فقره 1، ماده 98 قانون انتخابات، از وظایف‌شان منفصل و هر کدام محکوم به پرداخت مبلغ یکصد هزار افغانی جریمه نقدی شده اند.

کلیم‌الله همسخن، یکتن از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان از ولایت کابل، با حمایت از این تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی و سپاسگزاری از رئیس این کمیسیون نوشته است: " از برگزاری مجدد انتخابات استقبال می‌کنم؛ برگزاری مجدد انتخابات به نفع مردم سالاری و زیان مافیای سیاسی و اقتصادی است".

بشیر انصاری، کارشناس امور سیاسی در واکنش به ابطال آرای انتخابات مجلس نمایندگان حوزۀ کابل، نوشته است: اعلان کمیسیون سمع شکایت انتخاباتی مبنی بر الغای اانتخابات پارلمانی کابل اگر از یکسو دلیلی است بر فساد رایج در انتخابات جاری، از سوی دیگر می تواند حجتی باشد بر بی کفایتی این کمیسیون. 
مردم مظلومي که ساعت ها در پشت دروازه های حوزه های رأیدهي ایستادند نباید بهای خیانت مشتی جنایتکار را بپردازند. 
بخاطر راندن کیک نباید پوستن را آتش زد!

این در حالیست که عبدالعزیز آریایی، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی جمهوری اسلامی افغانستان با به اشتراک گذاشتن یک رای‌گیری فیسبوکی در صفحۀ فیسبوکش نوشته است:
براساس پیشنهاد مورخ ۱۱/ ۹ / ۱۳۹۷ کمیسیون ولایتی شکایات انتخاباتی کابل،
کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از بررسی داده‌ها، اسناد، مدارک و گزارش‌های نهادهای معتبر و منابع موثق نتایج تمام حوزه‌های رای‌گیری ولایت کابل را به دلیل وقوع انجام تخلفات مختلف باطل اعلام کرده و مراتب امر را به اطلاع رسانه‌ها و افکارعمومی رسانده است. نظر شما درباره ابطال آرای تمام حوزه‌های انتخاباتی در ولایت کابل چیست؟

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در واکنش به تصمیم ابطال آرای حوزۀ کابل توسط کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی افغانستان، این تصمیم را "احساساتی و غیرمسوولانه" عنوان کرده و اعلام کرد که کمیسیون انتخابات به بازشماری آرای کابل ادامه می‌دهد.

ساعاتی پس ازاین، عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری گفت که کار کمیسیون مستقل انتخابات برای بازشماری آرا کابل ادامه دارد.

در اعلامیه کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد که این تصمیم "جنبه سیاسی دارد و از جنبه حقوقی و قانونی برخوردار نیست که تصمیم عجولانه و غیرقانونی" گرفته شده است.

در این اعلامیه تصمیم ابطال آرای کابل را رد کرده و افزوده که این تصمیم خلاف منافع مردم و عجولانه است.

او افزود برخی تصمیم‌ها را کمیسیون شکایات بدون مشوره با کمیسیون مستقل انتخابات و غیرمسوولانه اتخاذ کرده اند و برخی شان سلیقه‌یی بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала