سه سالگی یک فاجعه؛ مردم کندز در فقدان شفاخانۀ مجهز

© REUTERSسه سالگی یک فاجعه؛ مردم کندز در فقدان شفاخانۀ مجهز
سه سالگی یک فاجعه؛ مردم کندز در فقدان شفاخانۀ مجهز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در سومین سالگرد حملۀ هوایی نیروهای امریکایی بر شفاخانۀ داکتران بدون مرز در ولایت کندز، تاکنون کار شفاخانۀ جایگزین در این ولایت به پایان نرسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، بر اثر این حملۀ هوایی که در سوم اکتوبر سال 2015 میلادی صورت گرفت، 42 تن کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.

موسسۀ داکتران بدون مرز، حالا در حال ساخت یک شفاخانۀ جایگزین در این ولایت است، شفاخانه‌یی که به گفتۀ مسوولان آن، حدود نیم ظرفیت شفاخانۀ قبلی را خواهد داشت:

عصمت‌الله عصمت معاون این شفاخانه می‌گوید:

«شفاخانه‌یی که در آینده به روی مردم سمت شمال باز خواهد شد یک شفاخانه تدریسی خواهد بود ولی باید بگویم که شفاخانه‌یی که ساخته می‌شود با آن شفاخانه قابل مقایسه نیست. شفاخانه قبلی 92 بستر بود و شفاخانه فعلی 52 بستر است. در بخش پذیرش مریضان هم تغییرات خواهیم داشت. ما اولویت را به مریضانی میدهیم که حیات شان در خطر باشد و آنان را بستر می‌سازیم و مریضانی که [زخم شان] سطحی ‌باشد و ضرورت به عملیات عاجل نداشته باشند، بعد از کمک‌های اولیه به شفاخانۀ حوزوی کندز انتقال خواهند یافت».

شاهدان این رویداد می‌گویند که در پی حمله به شفاخانۀ داکتران بدون مرز در کندز، مردم این ولایت یکی از مراکز درمانی بسیار فعال خود را از دست داده اند.

عبدالمعروف رووفی، یکی از بازرگانان ولایت کندز که در این حمله دکان‌هایش در همسایگی شفاخانه آسیب دیده و قسمتی از سرمایه‌اش را از دست داده است می‌گوید:

«ساعت 2:45 شب بود که حمله آغاز شد. امریکایی‌ها ادعا کردند که در این شفاخانه طالبان بودند، در حالی که طالبان در تمام کندز حضور داشتند و نباید شفاخانه مورد هدف قرار می‌گرفت. این شفاخانه یگان مرکز ارایه خدمات کامل صحی برای مردم این ولایت بود. متأسفانه آمار تلفات و خسارات بسیار بیشتر از آن چیزی بود که در رسانه‌ها اعلام شد».

© AP Photo / Najim Rahimشفاخانۀ داکتران بدون مرز در کندز پس از حملۀ هوایی نیروهای امریکایی
شفاخانۀ داکتران بدون مرز در کندز پس از حملۀ هوایی نیروهای امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
شفاخانۀ داکتران بدون مرز در کندز پس از حملۀ هوایی نیروهای امریکایی

هرچند نیروهای امریکایی در افغانستان مدعی شدند که این شفاخانه از سوی طالبان مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما سازمان داکتران بدون مرز در همان زمان این ادعا را رد کرده بود.

در حال حاضر یک کلینیک در پهلوی ساختمان این شفاخانه به فعالیت آغاز کرده است و بر اساس آخرین دیدار رییس سازمان داکتران بدون مرز با معاون والی کندز، بیست درصد از کار ساخت شفاخانۀ نو نیز پیش رفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала