صلاحیتهای شورای عالی صلح / محور اختلاف غنی و عبدالله

© AP Photo / Alik KepliczПремьер-министр и президент Афганистана Абдулла Абдулла и Ашраф Гани
Премьер-министр и президент Афганистана Абдулла Абдулла и Ашраф Гани  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر تیم «ثبات و همگرایی» اعلام کرد که «اشرف غنی» هیچ صلاحیتی در امور صلح ندارد و تمام تصمیم‌ها در این باره توسط شورای مصالحه اتخاذ می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، در حالی که ارگ و سپیدار هنوز در مذاکرات به نتیجه‌ی نهایی دست نیافته‌اند، اما منابع دخیل در این گفت‌وگوها می‌گویند که بحث‌ها میان دو طرف در حال حاضر روی مکانیزم اجرایی صلاحیت شورای عالی مصالحه متمرکز است و احتمال می‌رود که این توافق در جریان هفته روان نهایی شود.

در حالی که گفت‌وگوها بین تیم‌های «ثبات و همگرایی» با «دولت ساز» برای تقسیم قدرت در افغانستان ادامه دارد، عبدالله در توئیتی نوشت: اشرف غنی در امور صلح سلب صلاحیت شده است.

عبدالله عبدالله از توافق سیاسی با غنی سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله عبدالله از توافق سیاسی با غنی سخن گفت

بیانیه می‌افزاید: در توافقنامه سیاسی سپیدار و ارگ توافق شده تا تصمیم‌های مربوط به صلح در شورای مصالحه اتخاذ شود و نیازی به تایید ریاست جمهوری ندارد.

عبدالله ادامه داد: این تصمیم برای نگرانی متحدان بین‌المللی افغانستان برای تخریب صلح توسط اشرف غنی در این توافقنامه درج شده است.

رهبر تیم «ثبات و همگرایی» همچنین اظهار داشت: «هیچکس در افغانستان بدون ما نمی‌تواند حکومت کند با این حال ما در پی انحصار قدرت نیستیم؛ به غیر متمرکز شدن نظام نزدیک شده‌ایم تا این خواست جمعی را به کرسی بنشانیم».

براساس گزارش‌ها گفت‌وگوهای درباره چگونگی تقسیم وزارتخانه‌ها، ادارات و سفارتخانه‌ها جریان دارد و در حال حاضر دو طرف بر روی پست‌های وزارت‌های امور خارجه، دارایی و دادستانی کل چانه‌زنی می‌کنند. اما مذاکرات پیش‌رفت‌هایی داشته و گفت‌وگوهای دو طرف تا کنون با چالش مواجه نشده است. شماری از اعضای گروه میانجی نیز تصریح می‌کنند که اگر مذاکرات این گونه ادامه یابد، دو طرف در روزهای آینده به توافق نهایی دست می‌یابند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала