ارگ: کشتار افغان‌ها در مرز با ایران «جنایت نابخشودنی» است

© Photo / ARG / ARGارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست‌جمهوری در واکنش به شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان در مرز با ایران، آن را «جنایت نابخشودنی» خوانده و گفته است که وزارت خارجه این رویداد را بخاطر تأمین عدالت بررسی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک،صدیقی صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امروز (چهارشنبه، 17 ثور) در تویتی گفته است: «اعمال وحشيانه و غیرانسانی كه باعث شهادت شماری از شهروندان مظلوم ما در مرز با ایران شد، جنایات نابخشودنی است.»

او تأکید کرده است که این رویداد به‌صورت «جدی» توسط دولت افغانستان پیگیری می‌شود.

شب گذشته (سه‌شنبه، 16 ثور) محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی کشور نیز این رویداد را جنایت‌ نابخشودنی خوانده، گفته بود که از تمامی امکانات دیپلماسی برای پیگیری این موضوع کار می‌گیرد.

اتمر درباره جان باختن شهروندان افغانستان: با همه ای امکانات این رخداد را پیگیری خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان
اتمر درباره جان باختن شهروندان افغانستان: با همه ای امکانات این رخداد را پیگیری خواهیم کرد

چهار روز پیش شماری از شهروندان کشور که به‌گونه‌ی قاچاقی از دهانه ذوالفقار ولایت هرات به کشور ایران سفر کرده بودند، ادعا کردند که مرزبانان ایرانی افزون بر شلیک، آنها را مجبور ساخته که خود را به رودخانه هریرود پرتاب کنند. به گفته‌ی آنان، از مجموع ۵۷ نفر، بیش از بیست نفر در آب غرق و یا ناپدید شده‌اند.

به دنبال این موضوع وزارت امور خارجه دیروز اعلام کرد که کابل و تهران روی تشکیل یک هیأت مشترک توافق کرده است تا چگونگی کشته‌شدن شماری از شهروندان افغان در مرز با ایران را بررسی کند. هدف از تحقیق، دست‌یابی به حقیقت و تأمین عدالت عنوان شده است.

دولت ایران اما شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط مرزبانانش را تکذیب کرده است. اداره‌ی مرزبانی ایران پیشتر گفته بود که با بررسی ویدیوهای منتشرشده، به این نتیجه رسیده که این رویداد در مرز مشترک افغانستان و ایران صورت نگرفته است.

دولت ایران گفته بود که مرزبانانش با افغان‌ها با «رافت اسلامی» رفتار می‌کنند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала