افغانستان در تیررس کرونا؛ ورود 15 هزار افغان از ایران در دو روز گذشته

© Sputnik / Ilya Naymushin /  مراجعه به بانک تصاویر واکسن کرونا ویروس
واکسن کرونا ویروس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و افزایش شمار آلوده‌شده‌گان به این ویروس در شهرهای مختلف این کشور، مهاجران افغان برای نجات از این ویروس به افغانستان بر می‌گردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آمارها نشان می‌دهند که تنها در دو روز گذشته، بیش از 15 هزار مهاجر افغان از مرز اسلام قلعه در هرات به افغانستان برگشته‌اند.

احمد جاوید نادم، رئیس ادارۀ امور مهاجران و بازگشت کننده‌گان هرات می‌گوید که از آغاز ماه حوت تاکنون بیش از سی هزار مهاجر افغان از ایران به کشور برگشته‌اند.

Ambulance in Afghanistan. (File) - اسپوتنیک افغانستان
ثبت دو رویداد مثبت جدید کرونا در افغانستان

بر بنیاد آمارهای وزارت صحت عامه ایران، تاکنون 354 تن در نتیجۀ ویروس کرونا جان‌های شان را از دست داده‌اند و در حدود 90 هزار تن دیگر به این ویروس آلوده شده‌اند.

برگشت این مهاجران به کشور، نگرانی‌ها را از انتقال بیشتر این ویروس به افغانستان بالا برده‌است – در حالی‌که این ویروس قبلاً از ایران به افغانستان انتقال یافته‌است و هفت تن را در افغانستان آلوده کرده‌است.

محمد آصف کبیر، معاون صحت‌عامه ولایت هرات گفت: «پنج رویداد مثبت کرونا در هرات که ثبت شده، نزد کسانی است که اخیر به ایران سفر داشته‌اند و برگشت مهاجرین زمینۀ انتقال این ویروس به کشور را بیشتر می‌سازد».

شیبا داوودی، با دو کودکش از شهر تهران ایران به کشور بازگشته‌است. او که در کمپ مهاجران سازمان ملل متحد در شهر هرات به‌سر می‌برد می‌گوید که از ترس ویروس کرونا ایران را ترک کرده‌است: «خیلی وحشت‌ناک است. اما ما هیچ وقت از خانه بیرون نشدیم، قیمت‌ مواد بسیار بالا بود، کس نمی‌توانست مواد خوراکی بخرد».

در همین حال، مقام‌های محلی هرات می‌گویند که از رفتن افغان‌ها به ایران جلوگیری می‌شود و با تفاهم با حکومت ایران، شمار بازگشت کننده‌گان به کشور نیز کاهش خواهد یافت.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات بیان داشت: «تدابیری که در سطح ولایت امکاناتش بود، ما گرفته‌ایم، اما مسلۀ مرز در حیطۀ صلاحیت ما نیست».

از هفت رویداد مثبت ویروس کرونا در افغانستان، پنج رویداد آن در هرات و دو رویداد دیگر در ولایت سمنگان استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала