درخواست خلیلزاد از دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» برای شرکت در مذاکرات صلح

© فیسبوک محققدرخواست خلیلزاد از دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» برای شرکت در مذاکرات صلح
درخواست خلیلزاد از دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» برای شرکت در مذاکرات صلح  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا از دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» خواستار لیست نام های شرکت کنندگان در مذاکرات صلح شد.
هیئت شش نفری حکومت برای گفتگوهای صلح وارد قطر شد  - اسپوتنیک افغانستان
هیئت شش نفری حکومت برای گفتگوهای صلح وارد قطر شد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد محقق، معاون دوم ریاست‌ اجراییه افغانستان می‌گوید، که زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، از دستۀ انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» خواسته‌است تا نام‌های اعضای هیئت مذاکره کنندۀ صلح با طالبان را در اختیار او بگذارد.

محقق می‌افزاید، که هیئت مذاکره کنندۀ صلح با طالبان، ۱۵ تا ۲۱عضو خواهد داشت؛ اما فاصلۀ به میان آمده میان جریان‌های سیاسی و حکومت، سبب می‌شود تا شورای مصالحه به این زودی‌ها ایجاد نگردد:- "از تیم ثبات و همگرایی یک لیست خواستند که قرار است امروز این لیست به آن‌ها داده شود و حتمأ طرف‌های دیگر را هم آن‌ها می‌بینند؛ هم حکومت را و هم بعضی از شخصیت‌ها و رهبران احزاب دیگر را که اثرگذار استند".

او در ادامه بیان داشت:- "اگر فاصله‌های زیادی نمی‌بود و حکومت و جریان‌های سیاسی با هم نزدیک می‌بودند، شاید زمینه [برای ایجاد] یک شورای رهبری مصالحه می‌بود که آسان تر در ترکیب هیئت تشریک مساعی می‌داشتند".

زلمی خلیل‌زاد در چند روز اخیر در کابل بود و با رییس‌جمهور و رهبران سیاسی دیدار کرد.

قرار است در پایان دورۀ هفت روزۀ کاهش خشونت‌ها، شنبه (۱۰حوت) توافق صلح میان امریکا و طالبان امضا شود و آن‌طوری‌‎که منابع می‌گویند، به تعقیب آن گفت‌وگوهای میان افغانستانی ها – حکومت افغانستان، سیاسیون، جامعۀ مدنی و طالبان – آغاز شود.

حکومت افغانستان، سیاسیون و جامعۀ مدنی باید برای حضور در این گفت‌وگوها، هیئتی را بفرستند. ارگ پیش از این گفته‌است که این هیئت ایجاد شده‌است.

اما شماری از سیاسیون در این باره انتقادهایی داشته‌اند. این انتقادها در پی بالاگرفتن تنش‌های انتخاباتی بیشتر شدند.

اما، ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که هیئت مذاکره کننده، همه‌شمول خواهد بود.

دواخان مینه پال، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور در این باره گفت:- "تیم مذاکره کننده محدود اما موثر است؛ همه‌شمول است و از آدرس حکومت جمهوری اسلامی افغانستان به مذاکرات می‌رود".

حاجی دین محمد، عضو شورای عالی صلح می‌گوید، که اگر شورای مصالحه ایجاد شود این شورا، رهبری گفت‌وگوهای صلح را پس از امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان به عهده خواهد شد و دربارۀ تشکیل هیئت شرکت کننده در نشست میان افغانستانی ها تصمیم خواهد گرفت:- "از روند صلح و افرادی که تعیین می‌شوند برای مذاکرات، با صلاحیت‌هایش سر آن بحث خواهد کردند. یعنی موضوع به نظر می‌‎رسد با این‌که روزها کم است به تفاهم نزدیک است".

انتظار می‌رود که ده روز پس از امضای توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان، گفت‌وگوهای میان افغانستانی ها آغاز شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала