اسکات میلر: عملیات‌های تهاجمی در برابر طالبان را متوقف کرده‌ایم

CC0 / us army / Major General Austin S. Millerاسکات میلر: عملیات‌های تهاجمی در برابر طالبان را متوقف کرده‌ایم
اسکات میلر: عملیات‌های تهاجمی در برابر طالبان را متوقف کرده‌ایم  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی آغاز دورۀ هفت روزۀ کاهش خشونت‌ها در سراسر افغانستان، فرماندۀ ماموریت پشتیبانی قاطع می‌گوید که عملیات‌های نیروهای خارجی و نیروهای دولتی افغانستان در برابر طالبان به صفر رسیده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، جنرال اسکات میلر، فرماندۀ ماموریت پشتیبانی قاطع که پیش از چاشت امروز (شنبه، 3 حوت) در یک نشست خبری مشترک با اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان و مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله افغانستان، در کابل سخن می‌زد، تاکید ورزید که کوشیده می‌شود تا خشونت‌ها تا آخرین حد ممکن کاهش یابند.

 هشدار آمریکا به طالبان در صورت عدم پایبندی به توافق صلح - اسپوتنیک افغانستان
هشدار آمریکا به طالبان در صورت عدم پایبندی به توافق صلح

او از طالبان خواست که به طرح کاهش خشونت‌ها متعهد بمانند؛ اما اگر کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان نقض شود، نیروهای امریکایی در کنار نیروهای دولتی افغانستان در برابر تحرک‌های طالبان خواهند ایستاد: «تمامی عملیات‌های مان اکنون به حالت دفاعی برگشته‌اند. ما عملیات‌های تهاجمی مان را متوقف کرده‌ایم؛ اما هنوز هم متعهد به دفاع از نیروهای مان و از نیروهای دولتی افغانستان هستیم.»

دورۀ کاهش خشونت‌ها، از ساعت 12 شب گذشته آغاز شد. قرار است برای هفت روز عملیات‌های نیروهای دولتی افغانستان، نیروهای خارجی در افغانستان و نیز طالبان متوقف باشند.

اسدالله خالد در نشست امروز، هرچند از تعهد برای متوقف بودن عملیات‌های نیروهای دولتی اطمینان داد، اما از تشویش‌هایی را هم مطرح کرد: «از این بابت نگرانی داریم که حلقه‌هایی در افغانستان وجود دارند که می‌خواهند فضا را مختل سازند، در منطقه نیز این حلقه‌ها وجود دارند؛ اما ما از پروسه به‌گونۀ درست نظارت می‌کنیم».

پیش از این، نیروهای دولتی افغانستان به‌گونۀ میان‌گین روزانه پانزده عملیات برنامه‌ریزی شده را به راه می‌انداختند؛ اما اکنون این نیروها همراه با ماموریت پشتیبانی قاطع در یک هماهنگی، تمامی فعالیت‌های نظامی طالبان را زیر نظارت دارند.

اسکات میلر در این بار گفت: «باور دارم که راهکارهای خوبی داریم که بدانیم در سوی ما چه می‌گذرد. این یک تلاش مشترک است و ما کاملاً راحت هستیم که بدانیم سطح خشونت‌ها تا کدام حد بوده اند».

مسعود اندرابی نیز افزود: «ما در کل، نیروهای امنیتی هدایت گرفته‌اند، سوق و ادارۀ مشترک وزارت دفاع و داخله و حتا تا ماموریت پشتیبانی قاطع ایجاد شده تا وضعیت را از نزدیک ارزیابی کنند. تمام حوادثی که صورت می‌گیرند، ارزیابی می‌شوند. نیروهای امنیتی هدایت واضح دارند در دفاع از خود و برای این‌که اگر تخطی صورت می‌گیرد، آماده‌باش استند تا از خود دفاع کنند».

فرماندۀ ماموریت پشتیبانی قاطع، می‌پذیرد که تفکیک حمله‌های طالبان از دیگر گروه‌های مخالف مسلح دولت کار دشوار خواهد بود. اما او آرزو دارد که کاهش خشونت‌ها پس از هفت روز نیز ادامه یابند تا این‌که گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شوند و راهی برای تأمین یک آتش‌بس همیشه‌‎گی باز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала