سالانه 550 میلیون افغانی پول برق به جیب طالبان می‌رود

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر سالانه 550 میلیون افغانی پول برق به جیب طالبان می‌رود
سالانه 550 میلیون افغانی پول برق به جیب طالبان می‌رود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت «برشنا» می‌گوید که طالبان مسلح سالانه میلیون‌ها افغانی پول برق را جمع آوری میکنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، شرک برق افغانستان «برشنا» که طالبان* در پنج ولایت ناامن از 32 ولسوالی عواید برق را به جیب می‌زنند که قسمتی از هزینه های جنگ شان را از این طریق تامین می‌کنند.

امان الله غالب رئیس شرکت برق افغانستان می‌گوید که این شرکت در ولسوالی های یاد شده اجازه میتر خوانی ندارد.

درآمد 290 میلیونی سالانه طالبان از برق - اسپوتنیک افغانستان
درآمد 290 میلیونی سالانه طالبان از برق

شرکت برق افغانستان می‌گوید که زورمندان و نهادهای دولتی که از این شرکت مقروض اند در صورتی که پول صرفیه های برق شان را تا اخیر سال پرداخت نکنند این شرکت در آینده با مشکلات جدی مالی روبرو خواهد شد.

آقای غالب گفت: «قرضه را باید دولت نگیرد و اگر قرضه را دولت بگیرد مطمین باشید که برشنا به حالت رکود و مشکلات اقتصادی روبرو می‌شود، و خود پرداخت دولتی را اگر ندهند که تا آخر سال است در سال 2020 امکان دارد که به مشکلات مالی جدی مواج شود برشنا».

با آن که در حال حاضر افغانستان نزدیک به 80 در صد برق اش را از کشورهای همسایه خریداری می‌کند اما هنوز هم در فصل تابستان و زمستان با کمبود انرژی برق روبرو است.

ناصر احمدی رییس عملیاتی شرکت برق افغانستان می‌گوید: «در زمستان ما عرضه می‌کنیم 1015 میگا وات در حال که ضرورت داریم 1430 میگا وات، و متاسفانه در زمستان هم ما 415 میگا وات در سطح افغانستان کمبود داریم».

شرکت برق می گوید بدهکاران و زورمندان در صورت نپرداختن صرفیه برق شان به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد و نپرداختن به موقع پول از سوی این شرکت به کشورهای صادر کننده سبب قطع شدن انرژی برق از سوی کشورهای صادر کننده می شود.

گروه طالبان تا هنوز در پیوند به این اظهارات آقای غالب اظهار نظری نکرده است.

*گروه ممنوع در روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала