نهایی شدن فهرست نام های شرکت کنندگان نشست چین

© Photo / ARG / ARGنهایی شدن فهرست نام های شرکت کنندگان نشست چین
نهایی شدن فهرست نام های شرکت کنندگان نشست چین  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان، می‌گوید که فهرست نام‌های شرکت کننده‌گان نشست چین را نهایی کرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور پس از چاشت امروز (چهارشنبه، 15عقرب) خبر نهایی شدن این فهرست را به طلوع‌نیوز تأیید کرد، اما او دربارۀ این ‌که نام‌های چه کسانی در این فهرست جا داده شده‌اند، چیزی نگفت.

صدیقی اما، این نشست را برای زمینه‌سازی به نشست میان حکومت و طالبان مهم خواند: «این نشست می‌تواند یک زمینۀ دیگر را برای ایجاد تفاهم و این‌که طرف افغانستان گفت‌وشنودی را با گروۀ طالبان داشته باشد [فراهم بسازد] تا بالاخره به یک پروسه‌یی برسیم که زمینه را برای یک مذاکرۀ میان دولت و گروه طالبان فراهم بسازد».

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در حال گفتگوی تلفونی - اسپوتنیک افغانستان
صحبت تلفنی رئیس جمهور غنی با وزیر خارجه چین در مورد نشست بین الافغانی بیجینگ

قرار بود نشست میان افغانان در چین، به روزهای 29 و 30 ماه اکتوبر سال جاری میلادی برگزار شود، اما این نشست به علت‌های ناروشنی به تأخیر افتاد. تاکنون اما مشخص نیست که چه زمانی این نشست برگزار خواهد شد.

اما، ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که رئیس‌جمهور غنی و وزیر خارجۀ چین در گفتگوی تلفونی که داشته‌اند، دربارۀ چگونگی برگزاری این نشست به توافق رسیده‌‎اند.

پیش از این طالبان نیز گفته‌اند که یک هیئت دوازده نفری این گروه به این نشست حضور خواهد یافت.

با این همه، معاون شورای عالی صلح می‌گوید که در فهرست شرکت کننده‌گان این نشست باید نام کسانی باشند که دربارۀ صلح آگاهی داشته باشند.

هرچند حکومت افغانستان می‌گوید که نشست میان افغانان در چین بسیار مهم است و به همین دلیل روند گزینش شرکت کننده‌گان آن، به دقت صورت گرفته‌است، اما پیش از این گزارش‌هایی نشر شدند که رئیس‌جمهور غنی و حامدکرزی، رئیس‌جمهور پیشین در این باره اختلاف‌هایی داشته‌اند.

شماری از فعالان سیاسی، از رهبران حکومت و سیاسیون می‌خواهند که اختلاف‌های شان را کنار بگذارند و برای رسیدن صلح واقعی در کشور گام بردارند.

احمدالله علیزی، فعال سیاسی اظهار داشت: «من از حکومت و سیاسیون می‌خواهم که اختلافات شان را کنار بگذارند و روی لیست به یک توافق برسند، چرا که اختلافات در این زمینه برای رسیدن افغانستان به یک صلح پایدار کمک نمی‌کند».

حاجی دین محمد، رهبر حزب اسلامی صلح و ترقی افغانستان نیز بیان داشت: «واقعأ که اگر اینان می‌خواهند که با طالبان به یک توافق برسند و مسایل شان را حل بکنند، کسانی را انتخاب کنند در این لیست که دربارۀ مسایل هم آگاه باشند و هم مخلص باشند برای صلح و من یقین دارم که نتیجه خواهد داد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала