مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با مولوی عبدالحکیم منیب وزیر ارشاد حج و اوقاف افغانستان+ویدیو

© Photo / فیسبوک حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستانمولوی عبدالحکیم منیب
مولوی عبدالحکیم منیب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مولوی عبدالحکیم منیب: ما از طالبان می خواهیم که به مردم خود رحم کنند، به خود رحم کنند و بلاخره به افغانستان رحم کنند.

مولوی عبدالحکیم منیب وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان طی مصاحبه اختصاصی به اسپوتنیک گفت: ما در جنگ های داخلی افغانستان حضور نداشتیم. حزب حرکت اسلامی از سال 13004 فعالیت خود را شروع نمود و با تمام احزاب سیاسی افغانستان منجمله حزب اسلامی افغانستان تحت رهبری گلبدین حکمتیار صاحب روابط خوب داریم.

معرفی مولوی عبدالحکیم منیب به حیث نامزد وزیر وزارت ارشاد، حج و اوقاف - اسپوتنیک افغانستان
معرفی مولوی عبدالحکیم منیب به حیث نامزد وزیر وزارت ارشاد، حج و اوقاف

فعلاً مساله سؤ تفاهم با تره خیل صاحب تحت بررسی قرار دارد، ریاست جمهوری در جریان است و به زودی در محکمه  بررسی خواهد شد.

پیام ما در کنفرانس بین المللی اسلام در جهان پهناور که در مسکو برگزار شد، این بود که افغانستان در راه اسلامی زیاد قربانی داده است. ما از علمای مسلمان جهان تقاضا نمودیم تا در تامین صلح در افغانستان سهم بگیرند، زیرا مومنان یک جسد کامل اند، اگر یک مسلمان درد داشته باشد، باید همه مومنان در معالجه وی سهم بگیرند. ما به شرکت کنندگان کنفرانس بین المللی اسلام در جهان پهناور پیام داشتیم،  برای همه مسلمانان جهان فرض است که در قضیه افغانستان میانجیگری نمایند و در حل بحران افغانستان فعالانه سهم بگیرند.

محترم مولوی عبدالحکیم منیب وزیر ارشاد، حج واوقاف در مورد نفوذ اسلام افراطی در افغانستان توضیحات داده گفت که در آغاز نشعت اسلام نیز اشخاص افراطی  وجود داشت که  حتی حضرت عثمان (ع) از دست ایشان به قتل رسید و شهید شد. میتوان گفت که کم علمی ما و عدم رسیدگی معلومات ما در مورد دین مقدس اسلام باعث مشکلات در جامعه گردیده است. هر قدر معلومات دینی ما اضافه تر گردد به همان اندازه جلوگیری از افراطیت می گردد. ما قبلاً در افغانستان پوهنتون بزرگ و قوی دینی نداشتیم که به شکل واقعی و درست علوم دینی تدریس میگردید و تخصصی می بود، عدم چنین دانشگاه دینی باعث این همه کمبودی ها در جامعه ما گردید. الحمدالله حالا سطح علمی جوانان ما رشد نموده است. فعلاً در افغانستان پوهنتون های دولتی و خصوصی زیاد وجود دارد و باکیفت پیش میرود. حالا جوانان ما از افراط  دور شده اند.

شهر کابل - اسپوتنیک افغانستان
انفجار موتر حامل کارمندان وزارت حج و اوقاف در کابل

وی افزود که در جریان 20 سال اخیر علم و دانش در افغانستان آنقدر رشد نموده است که هیچگاه به این اندازه پیشرفت نکرده بود.

مولوی عبدالحکیم منیب وزیر ارشاد، حج واوقاف افغانستان در مورد طالبان گفت که ما به یک افغانستان آرام نیاز داریم، افغانستان – وطن همه افغان ها است. شک نیست که ما نمی توانیم طالبان را از افعانستان خارج نمایم. طالبان هم می تواند مثل حکمتیار در افغانستان جاه داشته باشد.

وزیر ارشاد، حج واوقاف افغانستان خطاب به طالبان گفت: «پیام ما به طالبان این است که همه ما افغان و مسلمان هستیم، از طالبان می خواهیم که به مردم خود رحم کنند. به خود رحم کنند و بلاخره به افغانستان رحم کنند. در این جنگ نتنها نیروهای دولتی، بلکه خود شان نیز کشته می شوند. به فامیل های سربازان خود رحم کنند که در جنگ استخدام می شوند. در صورت جنگ با هموطنان مسلمان، حفاظت از دین ضعیف می گردد. اگر قوت دولت و طالبان یکجا شود، ما بهتر می توانیم از هر نوع تهدید خارجی دفاع نمایم. هرگاه ما متحد باشیم به حضور نیروهای خارجی هیچ ضرورت پیدا نمی شود. جنگ های داخلی ما سبب حضور نیرو های خارجی در افغانستان گردیده است. پس یگاه راه برای حفظ استقلال و  سایر ارزش های دین و ملی و همچنان انکشاف کشور ما صلح است.

وی در ارتباط انتخابات گفت: "من وزیر هستم و حزب ما از دکتور اشرف غنی حمایت می نماید".

حالا توجه شما را به مصاحبه اسپوتنیک با وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان جلب می نمایم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала