ترامپ: اگر طالبان حاضر به آتش‌بس نیستند ما چرا باید زحمت بکشیم؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر ترامپ آماده است قوای خود را از افغانستان خارج کند
ترامپ آماده است قوای خود را از افغانستان خارج کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهوری امریکا گفت:" من برای دیدار با طالبان آمادگی کامل داشتم اما زمانیکه دریافتم آنها حاضر به آتش‌بس نیستند به خود گفتم که چرا پس باید زحمت بکشیم."

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در دیدار با نخست وزیر استرالیا در که اخیرا در کاخ سفید برگزار شد  به رسانه ها گفت، طالبان اکنون متوجه شده‌اند که در معامله با او اشتباه کرده‌اند.

طالبان و امریکا و در آستانه امضای توافقنامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل منجر به کشته شدن 12 نفر به شمول یک سرباز امریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ مذاکره با طالبان را متوقف و بعد اعلام کرده که مذاکره با طالبان "مرده" است.

мертвые переговоры с талибами - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: مذاکرات با طالبان مردند

وی بیان داشت:" من برای دیدار با طالبان آمادگی کامل داشتم اما زمانیکه دریافتم آنها حاضر به آتش‌بس نیستند به خود گفتم که چرا پس باید زحمت بکشیم."

به گفته وی، گروه طالبان در این اواخر بگونه "کوبیده شده‌اند" که در 19 سال گذشته سابقه ندارد.

رییس جمهوری امریکا گفت: "ما در افغانستان به طالبان مسلح قسمی ضربه وارد کرده‌ایم که در 19سال اخیر سابقه ندارد. آنها قویاً ضربه دیده‌اند و منابع بسیار معتبر برایم خبر رسانده‌اند که آنها (طالبان) می‌گویند، در معامله با این مرد اشتباه کردیم، آنها اشتباه کردند."

این گفته ها در حالی مطرح می شود که که قرار بود اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در کمپ دیوید با رییس جمهور افغانستان و رهبران گروه طالبان دیدار کرده و توافق امریکا و طالبان را نهایی کند اما روز یکشنبه دونالد ترامپ از لغو این دیدار خبر داد.

او گفت مذاکره با طالبان را لغو کرده است، چون آنها با حمله‌ای دیگر، غیرنظامیان و یک سرباز امریکایی را در آستانه این دیدار کشته‌اند.

آقای ترامپ در جدیدترین توییتش بار دیگر با اشاره به این حمله نوشته که راه‌های به مراتب بهتری برای آمادگی مذاکرات وجود داشت. وی گفته است که طالبان می‌فهمند خطای بزرگی کردند و حالا نمی‌دانند چطور جبران کنند.

دور نهم مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان که برای ده ما در دوحه پایتخت قطر در جریان بود، شامل دولت افغانستان نمی‌شد چون طالبان این دولت را نامشروع می‌دانند.

 نماینده خاص امریکا، در امور صلح افغانستان، زلمی خلیل زاد پس از 9 دور مذاکرات در قطر، روی سند پیش نویس، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، اتش بس و همچنان آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی به توافق رسیده بودند.

 در همین حال، نماینده طالبان نیز به رسانه‌ها گفته است که رهبران این گروه از کار رییس جمهوری امریکا کاملا شگفت زده شده‌اند چون توافق صلح به سرانجام رسیده بود و همه چیز با تیم مذاکره کننده امریکا نهایی شده بود.

وی استانکزی تاکید کرده که گروه طالبان متعهد به ادامه مذاکره با امریکا است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала