واکنش تند اسماعیل خان به لغو مذاکرات صلح از سوی ترامپ

© Wikipedia / Employee of the United States Embassy in Kabulمحمد اسماعیل خان
محمد اسماعیل خان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر پیشین انرژی و آب کشور از طالبان خواسته که از این اقدام امریکا در خصوص لغو مذاکرات درس بگیرند و به جای مذاکره با بیگانگان، با چهره‌های سیاسی و دلسوز کشور مذاکره کنند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد اسماعیل ‌خان، مطرح‌ترین چهره جهادی در غرب و جنوب افغانستان با حملات تند به امریکا، علنا کشور را درگیر اشغال قوای خارجی دانست و گفت، مهمترین شاخصه این ادعا، شکست مذاکرات 9 ماهه صلح با یک توئیت ترامپ بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اخیرا با نشر یک رشته توئیت پای خود را از مذاکرات با طالبان پس کشید و به 9 ماه مذاکرات خود با این گروه خاتمه داد.

حالا این چهره جهادی و وزیر پیشین انرژی و آب کشور از طالبان خواسته که از این اقدام امریکا درس بگیرند و به جای مذاکره با بیگانگان، با چهره‌های سیاسی و دلسوز کشور مذاکره کنند.

اسماعیل خان والی اسبق هرات - اسپوتنیک افغانستان
حمله تند اسماعیل خان به رئیس جمهور غنی

او مشخصا تاکید کرد که سران حکومتی افغانستان به هیچ عنوان دارای استقلالیت و آزادی نیستند و این امریکا است که برای صلح، جنگ، آینده و در کل همه چیز افغانستان تصمیم می‌گیرد.

اسماعیل خان در ادامه خطاب به طالبان بیان کرد: "ای طالبانی که خود را مسلمان می‌دانید، خواهان نظام اسلامی هستید و می‌خواهید در افغانستان حکومت اسلامی حاکم باشد! دیگر کاری نکنید که خارجی‌ها برایمان تصمیم بگیرند؛ بیایید با مردم افغانستان و چهره‌هایی که مسلمان واقعی هستند، خداپرست هستند و به فکر سرنوشت افغانستان هستند، مذاکره کنید."

این رهبر و فرمانده مطرح جهادی همچنین علاوه کرد در شرایط فعلی از آسمان بمب امریکایی مردم را می‌کُشد و از زمین هم سلاح‌های پاکستانی، طالبان این مسائل را درک کنند و نگذارند بیگانگان برای ما تصمیم بگیرند.

او خواهان این شد که طالبان با مذاکراتی بین الافغانی، به جنجال‌های چهل سال اخیر کشورمان خاتمه دهند و دست و پای قوای خارجی را از کشور بیرون کنند.

محمد اسماعیل خان همچنین در قسمت دیگری از صحبت‌های خود خطاب به امریکایی ها گفت: "افغانستان جای شما نیست و چنانچه که 15 سال قبل گفتم شما در اینجا نخواهید ماند، حالا هم می‌گویم که شما در افغانستان نخواهید ماند."

وی خاطرنشان کرد که امریکایی ها باید بدانند افغانستان کشوری با کوه‌های برافراشته و دره‌های پر پیچ و خم است و این جغرافیا نمی‌تواند برایشان محل خوبی باشد؛ آنها باید بدانند که ارسال 50 یا 60 فروند جت جنگی هم نمی‌تواند آنان را نجات دهد و ترامپ هم بداند کشتار 10 میلیون افغان هم نمی‌تواند به موفقیت امریکا منجر شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала