خروج امریکا از پنج پایگاه افغانستان

© Wikipedia / Photo by Monika Flueckigerزلمی خلیل‌زاد به کابل آمد
زلمی خلیل‌زاد به کابل آمد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خلیل‌زاد اعلام کرد که براساس متن توافق‌نامه خروج امریکا از پنج پایگاه در افغانستان پیش بینی شده است.

اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری اناتولی، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان امروز دوشنبه طی سخنرانی پس از دیدار با محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله سران حکومت وحدت ملی این کشور اظهار داشت: امریکا در اصول با طالبان به توافق رسیده است، براساس متن توافق‌نامه خروج آمریکا از پنج پایگاه در افغانستان پیش بینی شده است.

خلیلزاد از پایان دور نهم گفتگوهای صلح با طالبان در دوحه خبر داد  - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد از پایان دور نهم گفتگوهای صلح با طالبان در دوحه خبر داد

وی در یک مصاحبه ویژه با طلوع نیوز افغانستان گفت: «تا هنگامی که دونالد ترامپ رئيس جمهور ایالات متحده موافقت نکند، این توافق نهایی نیست. اما ترامپ در باره این‌که این توافق‌نامه درکجا و در چه سطحی ازسوی نمایندگان دوطرف امضا شود تصمیم خواهد گرفت. براساس این توافق‌نامه در حدود پنج هزار نیروی آمریکایی در مرحله نخست از پنج پایگاه خارج خواهند شد. در گام نخست خشونت‌ها در ولایت‌های پروان وکابل کاهش خواهند یافت».

خلیل‌زاد تاکید کرد:«اگر شرایط همانگونه که در توافق‌نامه است پیش برود، در 135 روز در پنج پایگاه فعلی که ما حضور داریم آنجا را ترک می‌کنیم».

نماینده امریکا برای صلح افغانستان بر گفت‌وگوها میان افغان‌ها تاکید کرده و تصریح کرد: بازگشت امارت اسلامی «طالبان» با زور پذیرفتنی نیست.اگر تلاش شود که نظرات یک طرف به زور بر دیگران تحمیل شود، نتیجه اش جنگ خواهد بود».

طالبان: در مذاکرات با خلیلزاد روی تعویق انتخابات مذاکره جریان دارد - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: در مذاکرات با خلیلزاد روی تعویق انتخابات مذاکره جریان دارد

باید تذکر داد که صدیق صدیقی سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان طی یک نشست خبری در کابل گفت: زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا متن توافق‌نامه نهمین دوره مذاکرات واشنگتن-طالبان را به محمداشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان ارائه کرده است.

صدیقی در ادامه همچنین اظهار داشت: «دولت افغانستان درباره جزئیات این توافق‌نامه با رهبران سیاسی کشور مشوره نموده پس از شنیدن و بررسی ملاحظات آنها، نظر نهایی خویش را به خلیل‌زاد ارائه خواهد کرد. تیم مذاکره‌کننده افغانستان آماده مذاکره با طالبان است. غنی و خلیل‌زاد درباره انتخابات افغانستان گفتگو نکرده اند. آتش‌بس و گفتگوی مستقیم مهم‌ترین مسئله برای افغانستان در توافق آمریکا با طالبان است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала