غنی: انتخابات امتحانی است برای فنا و بقای نظام ریاست جمهوری در افغانستان

© AP Photo / Massoud Hossainiغنی: انتخابات امتحانی است برای فنا و بقای نظام ریاست جمهوری در افغانستان
غنی: انتخابات امتحانی است برای فنا و بقای نظام ریاست جمهوری در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و یک تن از نامزدان ریاست جمهوری می گوید که کشور در مرحله بقا و فنا نظام ریاست جمهوری است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا نیوز، توافق صلح میان امریکا و گروه طالبان نزدیک است که به زودی به امضا برسد، اشرف غنی احمد زی تنها نامزدی است که کارزارهای انتخاباتی را به شدت ادامه می دهد، به عقیده او انتخابات بیش‌رو ازمون بقا و فنا نظام سیاسی جمهوری در افغانستان است.

گلبدین حکمتیار: پس از بیرون شدن امریکا حکومت افغانستان سقوط خواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
گلبدین حکمتیار: پس از بیرون شدن امریکا حکومت افغانستان سقوط خواهد کرد

آقای غنی می گوید: “در این موقعیت بین بقا و فنا تصمیم می‌گیریم، این انتخابات، با تمام محبت که با تیم دولت ساز دارید راجع به تیم دولت ساز نیست این انتخابات راجع به بقای نظام جمهوری اسلامی در افغانستان است.”

آقای غنی در همایش انتخاباتی، دسته انتخاباتی دولت ساز می گوید که انتخابات تنها دریچه برای پابرجای نظام سیاسی جمهوری در افغانستان است.

آقای غنی، می‌افزاید: “در آن‌جا برای شما گفتند که کودتا می‌شود، اردوی ملی تقسیم می‌شود، امروز نه کودتا می‌شود و نه هیچ فقط قانون اساسی تطبیق میشود.”

این نامزد ریاست جمهوری شکل گیری حکومت ائتلافی را پس از انتخابات شش میزان نمی پذیرد و می گوید که بار دیگر قدرت را تقسیم نخواهد کرد.

در همین حال، ریئس جمهور غنی بار دیگر تاکید کرد که بدون کمک خارجی انتخابات ریاست جمهوری با پول حکومت افغانستان برگزار خواهد کرد.

آقای غنی، در این همایش گفت که در مذاکرات صلح معامله نخواهد کرد.

با این همه، رهبر دسته انتخاباتی دولت ساز، به قشر سیاسی هم هشدار می‌دهد که در معادلات اقتصادی مداخله نکنند بل در گوشه ای به آموزش قرآن و سیرت نبوی بپردازند.

آقای غنی، بیان می‌دارد: “تیم‌های پتره‌یی یک چیز است و تیم‌های واحد چیزی دیگری است، بیاید با ما روی موضوعات درست صحبت کنید، اگر یکی از آنان کدام طرحی برای آب‌های افغانستان داشتند من در مقابل شان از نامزدی ام می‌گذرم.”

هر چند که پیکار انتخاباتی کمرنگ پیش میرود، اما آقای غنی می گوید که رئیس جمهوری فعلی صلاحیت های تصمیم گیری روی صلح را ندارد، و حکومت آینده بعداز انتخابات، تصمیم گیرنده خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала