رئیس‌جمهور غنی از آغاز مذاکرات با طالبان در چند روز آینده خبر داد

© Photo / ارگرئیس‌جمهور غنی از آغاز مذاکرات با طالبان در چند روز آینده خبر داد
رئیس‌جمهور غنی از آغاز مذاکرات با طالبان در چند روز آینده خبر داد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اوج تلاش‌های برای کشانیدن طالبان به میز گفت‌وگوها با حکومت افغانستان، رئیس‌جمهور غنی می‌گوید که قرار است این گفت‌وگوها تا چند هفتۀ دیگر آغاز شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان که پس از چاشت امروز (شنبه، 29 سرطان) در «سمپوزیم بین‌المللی شهری» در ارگ ریاست‌جمهوری سخن می‌زد، اما از طالبان مبنی بر ادامۀ حمله‌های شان بر بخش‌هایی از کشور انتقاد کرد.

رییس‌جمهور، از این گروه خواست که به خشونت‌ها پایان دهند و برای تأمین صلح و آبادی کشور تلاش کنند.

شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
آغاز دوبارهٔ مذاکرات صلح امریکا و طالبان در اوج خشونت‌ها

آقای غنی گفت: «صلح هدف ما است؛ هیچکس نسبت به ما ارادۀ محکم‌تر برای صلح ندارد اما خشونت، راه ایجاد هم‌پذیری نیست. وقتی مذاکره چند روز بعد یا چند هفته بعد شروع می‌شود، چرا بر افراد بی‌گناه حمله می‌کنید؟»

رئیس‌جمهور غنی، در واکنش به انفجار روز گذشته در برابر دروازۀ دانشگاه کابل، گفت که هر گروهی که مسؤولیت این رویدادهایی از این دست را به عهده می‌گیرد، از اسلام بی خبر است: «حمله بر پوهنتون‌ها، حمله بر اطفال ما، حمله بر شفاخانه‌های ما، حمله بر افراد ملکی، حمله بر تمدن است، حمله بر دین است، حمله بر عزت ملی است و هرکسی که مسؤولیت می‌گیرد، خاین است و از اسلام بی خبر است».

گروه طالبان هرچند گفته‌اند که این انفجار که در آن هشت نفر جان باختند و شصت تن دیگر زخمی شده‌اند، کار آنان نبوده است، اما وزارت داخله روز گذشته گفت که این انفجار از سوی طالبان انجام شده‌است.

اما رئیس‌جمهور غنی می‌گوید که تأمین صلح، به زور و جبر ممکن نیست: «به‌زور و به جبر، کسی تسلیم نمی‌شود - خصوصیت افغان‌ها این است. ما از طالبان، خط تسلیمی نخواستیم، مذاکره خواستیم؛ آبرومندانه برای یک صلح پایدار. این‌ها هم باید قبول کنند که با افغان‌هایی طرف استند که همه اراده دارند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала