دانش: مذاکره امریکا با طالبان پایان جنگ نیست

© Photo / 2vpo / 2vpoسرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که گروه طالبان نمی‌تواند روند صلح را تنها از راه مذاکره با ایالات متحده‌ امریکا به پیروزی برساند. به گفته‌ی او، طرف عمده‌ی جنگ، مردم افغانستان‌اند و در مورد صلح نیز باید مردم تصمیم بگیرند.

به گزارش اسپوتنیک، سرور دانش؛ معاون دوم رییس جمهوری می‌گوید که اگر طالبان فکر می‌کنند که با توافق آنان با امریکا، جنگ افغانستان به پایان می‌رسد، «خیالی بیش نیست».

وی که در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، گفت تا زمانی که طالبان استراتژی جنگی خود را تغییر ندهند و به آتش‌بس و گفتگوها با حکومت افغانستان تن ندهند، سردادن شعار «صلح» از سوی آن‌ها عوام‌فریبی است.

معاون دوم اشرف‌غنی گفت که گروه طالبان با پیشینه سیاه‌شان هنوزهم بر دوام جنگ در افغانستان اصرار دارد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
دانش: افغانستان به نقطه اتصال آسیای جنوبی و مرکزی تبدیل شده است

به گفته‌ی او، گروه طالبان در دوران حاکمیت خود در دهه‌ی هفتاد، افغانستان را به یک قبرستان خاموش تبدیل کرده و از خود یک سرزمین سوخته و ویران را به میراث گذاشت و در کنار آن یک نوع نظام «استبدادی و دیکتاتوری» را حاکم کرده بود که هیچ کسی از هیچ حقی برخوردار نبود.

معاون دوم ریاست‌جمهوری گفت که «چنین گروهی با چنین پیشینه‌ای هنوز هم بر تداوم جنگ و خشونت اصرار دارند و هنوز هم هر روز مردم ملکی و حتا علما، زنان، اطفال، محصلین و متعلمین این کشور را به خاک و خون می‌کشاند».

آقای دانش افزود تا زمانی که گروه طالبان به تغییر استراتژی جنگی، کاهش خشونت، پذیرش آتش‌بس و مذاکره‌ی بین‌الافغانی به رهبری حکومت افغانستان تن ندهد، سخن گفتن از صلح یک شعار بی‌محتوا و فریب‌دادن افکار عمومی جهان است.

او گفت که از تلاش‌ها برای صلح از سوی هرکس و هرکشوری که صورت می‌گیرد، استقبال می‌کند؛ اما تاکید کرد که در این تلاش‌ها نباید دستاوردهای 18 ساله مردم و دولت افغانستان نادیده گرفته شود.

دانش افزود که این دستاوردهای نباید تسلیم گروهی شود که به هیچ ارزش انسانی پای‌بند نیست.او در عین حال بر آغاز گفتگوهای طالبان با حکومت افغانستان تاکید کرد.

معاون دوم ریاست جمهوری بر برگزاری انتخابات هم تاکید. او انتخابات را از شرط‌های صلح خواند و گفت که هرگروهی که به صلح می‌پیوندد، باید جمهوریت نظام را بپذیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала