شماری از اعضای جرگه مشورتی صلح از دستور نشست این جرگه آگاهی ندارند

© Photo / جرگه مشورتی صلحشماری از اعضای جرگه مشورتی صلح از دستور نشست این جرگه آگاهی ندارند
شماری از اعضای جرگه مشورتی صلح از دستور نشست این جرگه آگاهی ندارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای جرگه مشورتی صلح از دستور نشست که در این جرگه روی آن‌ها رایزنی می‌شود آگاهی ندارند.
رحمت الله نبیل - اسپوتنیک افغانستان
تحریم جرگه مشورتی صلح از سوی نبیل و اتمر

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، درحالی‌که نزدیک به ۳۰۰۰ عضو این جرگه آماده شرکت در این جرگه هستند، اما برخی از آنان می‌گویند، که تاکنون نمی‎دانند که دستور نشست جرگه مشورتی صلح چیست و در کمیته‌ها برای ترسیم چهارچوب مذاکرات صلح، چه کاری انجام بدهند.

رحمت‌الله زیارمل، یک عضو این جرگه می‌گوید:- "تاکنون در این باره به اعضای جرگه مشورتی صلح هیچ اطلاعات داده نشده است، این موضوع گنگ است که در این جرگه روی کدام موضوعات بحث می شود".

همچنان، سید احمد جوادی، عضو دیگر این جرگه بیان می‌دارد:- "هنوز دستور نشست شریک نشده است اما انتظار داریم که در دستور نشست بحث صلح شود".

 در همین حال، مسئولان در کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح می‌گویند، که فردا (یکشنبه، ۸ ثور) همه اعضای جرگه معرفی خواهند شد و همچنان برای کمیته‌های این جرگه اجندا روشن خواهد گردید.

ضیاالحق امرخیل، معاون کمیسیون برگزاری این جرگه اظهار می‌دارد:- "پیش از برگزاری جرگه اعضای دبیرخانه، دستور نشست و زمان بندی را با اعضای جرگه شریک خواهند ساخت".

از سویی هم، برای بسیاری‌ اعضای این جرگه برگزاری آن بخشی از کارزارهای انتخاباتی رئیس جمهور غنی، تعبییر شده است. اما، آنان میگویند، که آنان نمی گذارند تا از این جرگه به نفع شخصی کسی استفاده و بهره‌برادری صورت گیرد.

صدیقه یک عضو این جرگه ابراز می‌دارد:- "ما نمی گذاریم که از جرگه به عنوان کمپاین انتخاباتی استفاده شود تنها ما روی چگونه‎گی مذاکرات صلح کار خواهیم کرد".

همزمان با این، روند گزینش اعضای جرگه هم بدون چالش و عاری از اعتراض نبوده است؛ برخی از اعضای این جرگه میگویند، که با آنکه بلند ترین آراء را از ولایت مربوطه شان بدست آورده اند مگر بازهم چوکی شان در این جرگه به شخص دیگری داده شد.

حامد نظامی رئیس شورای جوانان کابل در این مورد می گوید:- "بلند ترین رای را من بدست آورده بودم، حالا که بخاطر کارت آمده ام برای من می گویند که به جای تو کس دیگری انتخابات شده است".

یادآوری می کنیم، که نخستین و بزرگ‌ترین جرگه‌ی که روی محور صلح می‌چرخد، قرار است این به تاریخ هشتم ماه ثور سال روان برای مدت سه روز درکابل برگزار گردد و در آن روی چهارچوب مذاکرات صلح با طالبان و خطوط قرمز حکومت افغانستان در این گفت‌وگوها میان نمایندگان مردم از همه ای نقاط افغانستان بحث و مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала