حامد کرزی: امریکا نباید درباره صلح افغانستان با پاکستان معامله کند

عضو شوید
رئیس جمهور پیشین افغانستان می گوید، که از پروژه صلح باید همه مردم افغانستان آگاه باشند.

دیدار اشرف غنی با حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
دیدار اشرف غنی با حامد کرزی
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان را در مرحلۀ حساس تاریخی می بیند وبر مواظبت جدی تلاش‌های صلح ایالات متحد امریکا از سوی مردم افغانستان تأکید می ورزد.

 وی می‌گوید، که این تلاش‌های صلح نباید از دید مردم افغانستان پنهان بمانند و اگر این تلاش‌ها در تضاد با کشورهای همسایه به ویژه روسیه و چین انجام شوند، افغانستان پایمال خواهد شد.

 کرزی می‌گوید، که حکومت باید یک هیات ملی را برای گفتگوهای صلح بگمارد و طالبان باید با همین هیات روی میز گفتگوها بنشینند.

 کرزی که در مراسم گرامی‌داشت از نودمین سالگرد تولد سید بهاءالدین مجروح فلسفه شناس و اندیشه‌گر افغانستان سخن می زد، تلاش‌های صلح ایالات متحد امریکا و برگزاری نشست صلح روسیه را برای تامین صلح ارزش مند میداند. او اما می‌گوید، که این دو کشور باید در همکاری با هم این تلاش‌های شان را انجام بدهند.

 وی بر همکاری امریکا با کشورهای همسایه افغانستان در روند گفتگوهای صلح تاکید می ورزد.

 کرزی گفت:- "از امریکا می خواهیم که با روسیه و چین و کشورهای بزرگ درباره افغانستان «اگر حقیقتا امریکا صلح می خواهد» باید با این کشورها با تفاهم برسد اگر این تفاهم را نکند پروسه صلح ما چیز دیگری می باشد نه  یک کوششی برای صلح افغانستان".

رئیس جمهور پیشین  هشدارمی‌دهد، که امریکا میان صلح افغانستان و گفتگو با طالبان نباد با پاکستان معامله کند.

 کرزی می افزاید:- "ما کاملن تفکیک این را می کنیم که صلح افغانستان چیست و معامله بین امریکا و پاکستان چیست، از این معامله های بیرونی بوده که مملکت ما بدبخت شده است".

 کرزی می‌گوید، که تمامی مردمان کشور باید از تلاش های صلح آگاه باشند و حکومت یک هیات ملی رابرای پیش برد این گفت گو ها بگمارد.

 کرزی در ادامه گفت:- "با مواظبت جدی ملی خود که بلاخره از اغاز تا انجام این پروسه را افغانستانی ها دخیل باشند و صاحب کار باشند. در جای که ما دخیل نباشیم و صاحب کار نباشیم نتیجه اش امکان ندارد که به خیر ما باشد، ابدا به خیر ما نمیشه".

 در همین حال مشاور پیشین امنیت ملی با اشاره به کشته شدن سید بهاءالدین مجروح در پاکستان، پشاور را کشتارگاه روشنفکران کشور می گوید.

یادآوری می کنیم، که حامد کرزی بیش از 13 سال رئیس جمهور افغانستان بود. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала