ارگ: با دست پر به نشست ژنو می‌رویم

© Photo / M.Naderiارگ: با دست پر به نشست ژنو می‌رویم
ارگ: با دست پر به نشست ژنو می‌رویم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است در نشست ژنو که قرار است تا چهار روز دیگر برگزار شود با دست پر شرک خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، هارون چخانسوری، سخن‌گوی رئیس‌جمهور افغانستان، می‌گوید هیئتی از حکومت به رهبری رئیس‌جمهور در این نشست شرکت خواهد کرد و از چگونگی عملی‌شدن تعهدات حکومت به مردم افغانستان و سازمان ملل متحد گزارش خواهد داد.

تشکیل هیئت مذاکرات صلح افغانستان با طالبان قبل از نشست ژنو - اسپوتنیک افغانستان
تشکیل هیئت مذاکرات صلح افغانستان با طالبان قبل از نشست ژنو

سخن‌گوی رئیس‌جمهور که امروز در یک نشست خبری، در بارۀ شرکت حکومت افغانستان در نشست ژنو معلومات می‌داد گفت: "هدف این کنفرانس، به‌دست‌آوردن تعهدات مالی نیست، بلکه بررسی تعهداتی حکومت افغانستان به مردم افغانستان و تعهدات متقابل بین حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی تمرکز می‌کند. در این نشست روی دست‌آوردها و چالش‌ها در پنج سال اول دهۀ تحول بحث و دیدگاه برای پنج سال آینده مشخص می‌شود".
نشست ژنو به تاریخ 27 و 28 ماه جاری میلادی در سویس برگزار می‌شود. ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که رهبری این نشست را حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد به عهده دارند. این نشست قرار است وزرای خارجۀ 62 کشور و رییسان 35 نهاد بین‌المللی شرکت کنند.
ریاست‌جمهوری می‌گوید که تعهدات حکومت در برابر مردم و جامعۀ جهانی 60 تا 70 درصد عملی شده‌اند: "یکی از اهداف عمده این است که افغانستان به‌عنوان یک کشور وابسته نه، بلکه منحیث یک شریک موثر در حال تبدیل شدن است و این شریک موثر دیگر کمک نمی‌خواهد بلکه نیاز به همکاری‌های دوجانبه و همه‌جانبه است، به‌همین‌خاطر بحث اول روی بازاریابی محصولات افغانستان است".
در همین حال، ریاست‌جمهوری می‌گوید در حاشیۀ نشست ژنو، قرار است چندین نشست دیگر از جمله در بارۀ صلح، توسعه و چگونگی مبارزه با خشک‌سالی نیز برگزار شود.
همزمان با این، سازمان ملل متحد، هدف از برگزاری نشست ژنو را یک فرصت به حکومت افغانستان می‌داند می‌شود در آن در بارۀ دست‌آوردهایش معلومات دهد.
این نهاد می‌افزاید که هم اکنون درافغانستان سه اعشاریه شش میلیون تن در آستانه قحطی قرار دارند.
توبی لنزر، هماهنگ کنندۀ کمک‌های انسان دوستانۀ سازمان ملل متحد در افغانستان تأکید دارد که در نشست ژنو در بارۀ مشکلات خشک‌سالی در افغانستان نیز سخن گفته شود. او می‌گوید: "وضع در افغانستان برای سه اعشاریه شش میلیون تن بسیار سخت است. آنان با قحطی یک گام فاصله دارند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала