نگرانی ها از در نظر نگرفتن نقش دولت کابل در روند صلح افغانستان

© Photo / M.Naderiارگ
ارگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تماس "زلمی خلیلزاد" نماینده وزارت خارجه امریکا با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر نگرانی‌ها درباره به حاشیه رفتن دولت افغانستان در روند صلح را افزایش داده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های کابل، اخیرا در پی شکست استرتیژی جنگی امریکا در افغانستان، واشنگتن تلاش‌های خود در روند صلح را افزایش داده است و زلمی خلیلزاد دیپلمات سابقه کار امریکا به عنوان نماینده وزارت خارجه امریکا در روند صلح افغانستان مامور شده است.
اخیرا شماری از رسانه‌ها اعلام کردند که «ملاعبدالغنی برادر» معاون رهبر سابق طالبان در نتیجه این تماس‌ها توسط دولت پاکستان از زندان آزاد شد.
گرچه انتظار می‌رفت که اقدامات خلیلزاد در روند صلح در هماهنگی با دولت افغانستان صورت بگیرد اما مقامات افغان تصریح کردند که آزادی ملابرادر بدون اطلاع قبلی و هماهنگی با دولت افغانستان انجام شده است.
کارشناسان بر این باورند که طالبان باید به جای امریکا با دولت افغانستان مذاکره کند زیرا هرگونه توافق احتمالی که بین این گروه و دولت امریکا در روند صلح افغانستان صورت بگیرد فاقد مشروعیت است.
عدم حضور دولت افغانستان در گفت‌وگوهای نماینده وزارت خارجه امریکا با گروه طالبان نگرانی سنای افغانستان نیز بر انگیخته است.  

خلیلزاد: حکومت و طالبان نمایندگان شان برای مذاکرات را انتخاب کنند - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: حکومت و طالبان نمایندگان شان برای مذاکرات را انتخاب کنند

«فضل هادی مسلمیار» رئیس سنای افغانستان پیشتر تاکید کرد که گفت‌وگوی طالبان و امریکا باید زیر چتر دولت افغانستان انجام شود و افغانستان در هر قدم باید از این مذاکرات نظارت کند.

گر چه دولت افغانستان از موضع گیری صریح در برابر امریکا خودداری می‌کند اما کارشناسان معتقدند که امریکا در روند صلح نقشی برای دولت افغانستان قائل نشده است.
این در حالی است که بر اساس توافقات صورت گرفته و اجماعی که بین دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی وجود دارد روند صلح باید به رهبری افغان‌ها به پیش برود و سایر کشورها در هماهنگی با دولت افغانستان نقش تسهیل کننده را ایفا کنند.
کارشناسان معتقدند که طالبان نباید به امریکا اعتماد کند بلکه این گروه باید با دولت افغانستان وارد مذاکرات صلح شود و درباره تعیین سرنوشت کشورشان و خروج نیروهای خارجی به صورت مشترک تصمیم بگیرند.
«احمدالله موحد» نماینده مردم نورستان در پارلمان نیز در گفتگو با رسانه ها گفته است که دولت افغانستان گفت‌وگوهای اخیر با طالبان هیچ نقشی نداشته و عملا به حاشیه رانده شده است.
با این حال، امریکا در میدان جنگ در افغانستان از گروه طالبان شکست خورده است و راهی جز خروج از این کشور ندارد در نتیجه بهتر است که طالبان و دولت افغانستان برای جلوگیری از هرج و مرج و برقراری صلح با یکدیگر به توافق برسند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала