کمیسیون انتخابات: بیش از 9 میلیون برگه رأی دهی چاپ می‌شوند

© Photo / IEC Afghanistan Facebookکمیسیون انتخابات: بیش از 9 میلیون برگه رأی دهی چاپ می‌شوند
کمیسیون انتخابات: بیش از 9 میلیون برگه رأی دهی چاپ می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون اطلاعات تمامی ثبت نام شده گان را وارد بانک اطلاعاتی این نهاد نساخته است، از همین رو تا کنون شمار رآی دهنده‌گان واقعی و خیالی از هم جدا نشده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مستقل انتخابات فیصله کرده است که برای روز انتخابات بیش از نه میلیون و نه صد هزار برگه رأی دهی چاپ خواهد کرد.
رئیس این نهاد می‌گوید که این برگه‌های رأی دهی در بیرون از افغانستان چاپ خواهند شد.
در همین حال کمیتۀ احزاب و جریان‌های سیاسی بر تثبیت بایومتریک رأی دهنده‌گان در روز انتخابات تأکید می ورزد و می‌گوید که حکومت تا کنون کمیتۀ مشترکی را که رئیس‌جمهور وعده داده است، ایجاد نکرده است.
کمیسیون مستقل انتخابات شمار ثبت نام کننده‌گان را نه میلیون و هفتاد و دو هزار تن اعلام کرده است، اما شش عضو کمیسیون مستقل انتخابات فیصله نامه‌یی را امضا کرده اند که بر بنیاد آن نه میلیون و نه صد و سی و چهار هزارو یک صدو چهارده برگۀ رای دهی برای سی و پنج حوزۀ انتخاباتی چاپ خواهند شد.
عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت: "کسانی که در فهرست نهایی راه پیدا کرده اند و نام های شان مشخص شده در فهرست، نیاز است که کمیسیون به گونه رسمی به نهاد های کمک کننده فیصله خود را بفرستد تا ورق های رای دهی چاپ شود".

با وجود برداشتن خیمه ها اعتراض نامزدان ادامه خواهد داشت - اسپوتنیک افغانستان
با وجود برداشتن خیمه ها اعتراض نامزدان ادامه خواهد داشت

محاذ الله دولتی معاون مالی و اداری کمیسیون مستقل انتخابات: "این اوراق برای سی و پنج حوزه انتخاباتی که شامل حوزه های انتخاباتی اهل سک و هنود و کوچی ها است می‌شود نه اعشاریه نه میلیون ورق رای دهی چاپ خواهد شد اعضای کمیسیون امضا کرده اند".
کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون اطلاعات تمامی ثبت نام شده گان را وارد بانک اطلاعاتی این نهاد نساخته است، از همین رو تا کنون شمار رآی دهنده‌گان واقعی و خیالی از هم جدا نشده اند.
صیاد می افزاید: "شفافیت های که کمیسیون در نظر گرفته ثبت نام های باطل کشیده می شود و ارای تکراری بیرون می‌شود و شاید تفاوت در نهایت وجودداشته باشد و به خاطر که تفاوت می‌اید و کمتر شاید شود. ما قبلاز این که ارا وارد دیتا بیس شود اوراق اضافی را هم چاپ می‌کنیم".
در همین حال احزاب و جریان‌های سیاسی شمار ثبت‌ نام‌های خیالی را بیشتر از نام‌های واقعی می‌دانند از همین رو بر تثبیت بایومتریک رأی دهنده‌گان در روز انتخابات تأکید می‌ورزند.
اسدالله سعادتی، عضو کمیتۀ سیاسی احزاب و جریان های سیاسی گفت: "نظر حکومت ان شب این بود که گویا حکومت خودش این کار را انجام می‌دهد و می‌گفتند که کمپنی های خصوصی نباید این بایومتریک را بکند و نمی‌تواند انجام بدهد در همین حال ما اطلاع حاصل کردیم که حکومت هم با کمپنی خصوصی صحبت کرده و اصل گپ حکومت این است که این مساله مدیریت اش از سوی حکومت شود که از نظر ما درست و قابل قبول نیست".
با آن که شماری از نامزدان حذف شده دروازه‌های کمیسیون مستقل انتخابات را در مرکز و نه ولایت بسته بودند، حکومت چادرهای اعتراض نامزدان را پس از ده روز از دروازه‌های کمیسیون انتخابات برداشت، اما احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گویند که اگر حکومت خواست‌های آنان را از بهر برگزاری انتخابات شفاف نپذیرند، اقدامات عملی شان را اغاز خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала