یک جریان سیاسی به رهبری اسدالله خالد در کابل اعلام موجودیت کرد

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر یک جریان سیاسی به رهبری اسدالله خالد در کابل اعلام موجودیت کرد
یک جریان سیاسی به رهبری اسدالله خالد در کابل اعلام موجودیت کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شمار بزرگی از اعضای این حرکت که جوانان و نوجوانان می‌گویند که از بخش‌های گونه‌گون بسیج شده‌اند و نخستین گردهمایی شان را درکابل، برگذار کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک جریان سیاسی تازه به رهبری اسدالله خالد، رئیس پیشین امنیت ملی کشور زیر نام «حرکت امید سبا» به روز پنج‌شنبه (11 اسد) در کابل، اعلام موجودیت کرد.
آقای خالد در جریان سخنرانی‌اش به این گردهمایی، می‎گوید که کشور به سوی بحران می‌رود و حکومت نه تنها این که برنامه‌یی برای مهار آن ندارد بل، خود به مشکلات افزوده‌است.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان اعلام موجودیت کرد+ عکس - اسپوتنیک افغانستان
ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در کابل اعلام موجودیت کرد+ عکس

او بر برگذاری انتخابات شفاف نیز تأکید کرد.
او در این باره می‌گوید که مردم خواستار انتخابات شفاف و عادلانه استند.
او افزود: "کی باور می‎کند که 9 میلیون تن برای رأی دادن در انتخابات ثبت نام کرده‌اند؟ حکمتیار صاحب (رهبر حزب اسلامی) اخیرأ گفت که تنها دو میلیون تن به گونۀ واقعی برای رأی دادن ثبت نام کرده‌اند، اما من بالای این دو میلیون نیز شک دارم".
او به این باور است که انتخابات مهندسی شده است و افزود که آنان جلو تقلب در انتخابات را خواهند گرفت.
از سویی دیگر، او از حکومت وحدت ملی خواست که نه تنها از تنش‌های قومی جلوگیری کند، بل در آن مداخله نکند.
او همچنان از وضعیت امنیتی نیز ابراز نگرانی کرد و افزود که "متأسفانه اوضاع امنیتی روز به‌روز بدتر می‌شود، و حکومت هیچ برنامۀ برای بهبود امنیت، ندارد".
شمار دیگر از سخنرانان به این باور استند که جریان‎ها و احزاب سیاسی دیگر درکشور وابسته به اقوام مشخص استند و از تمامی بخش‌های کشور نفوذ ندارند او از همین‌رو در کمک به حل بحران، ناتوان بوده‎اند.
آنان می‌گویند که اختلاف‌های قومی، مشکلات امنیتی و چالش‌های دیگر کشور را تهدید می‌کنند و نیاز است تا مردم دست به دست شوند و با تقویت مردم سالاری به چالش‎ها درکشور، پایان دهند.
آقای خالد 48 سال دارد و در ولایت غزنی، به دنیا آمده‌است. او شش سال پیش به حیث رئیس امنیت ملی کشور، گماشته شد و مدت سه سال در این سمت، باقی ماند.
پیش از این، او به حیث وزیر سرحدات، اقوام و قبایل کار کرده بود و در میان سال‌های 2005 — 2008 میلادی، والی کندهار بود.
او در سال 2007 میلادی از نخستین حملۀ انتحاری طالبان، جان سالم بدر برد.

او همچنان در سال 2011 میلادی از یک حملۀ دیگر نیز جان سالم بدر برد و در سال 2012 میلادی او در نتیجۀ یک حملۀ انتحاری طالبان در یکی از مهمانه‎های ریاست امنیت ملی در منطقۀ تایمنی شهر کابل، زخم برداشت.
مهاجم به عنوان پیام آور صلح طالبان از شهر کویتۀ پاکستان، آمده بود و هنگامی دیدار با خالد، مواد انفجاری همرایش را منفجر ساخت که در نتیجۀ آن، آقای خالد زخم برداشت و برای درمان به ایالات متحدۀ امریکا، فرستاده شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала