نگرانی‌ها از حیف‌ومیل شدن درآمدهای شرکت برشنا

© Photo / شرکت برشنا / شرکت برشنانگرانی‌ها از حیف‌ومیل شدن درآمدهای شرکت برشنا
نگرانی‌ها از حیف‌ومیل شدن درآمدهای شرکت برشنا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هرچند، پیش از این گفته می‌شد که شرکت برشنا با داشتن پول‌های هنگفت در حساب‌های بانکی‌اش، یکی از شرکت‌های با دارایی بزرگ در کشور است، اما رئیس این شرکت می‌گوید که این شرکت تنها صد میلیون دالر در حساب بانکی‌اش دارد که این پول هم برای حالات اضطراری در حساب این شرکت نگهداری می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یافته‌های طلوع نیوز، نشان می‌دهند که یک کارمند شرکت برشنا با نشان دادن ارقام صرفیه برق مشترکان بزرگ این شرکت به صورت وارونه، بیش از یک میلیارد افغانی به این شرکت زیان زده است.
امان الله غالب، می‌افزاید که سال گذشته، پول پس انداز این شرکت به 30میلیون دالر رسیده بود اما اکنون وضیعت درآمد های این شرکت بهتر است: "ما تقریبأ از همان مشکلاتی که در بخش مالی داشته ایم، بیرون شده ایم واکنون وضیعت خوب است، اما این‍‌که ما پول هنگفت داشته باشیم آن‌گونه نیست".
شرکت برشنا، در حال حاضر با داشتن میلیون‌ها مشترک، یگانه شرکت توزیع برق در کشور است که نُه سال پیش از تصدی به شرکت سهامی دولتی تغییر شخصیت داد.

ضبط 1.7 ملیون دالر از شرکت «یک مقام بلندپایه» به جرم جعل اسناد - اسپوتنیک افغانستان
ضبط 1.7 ملیون دالر از شرکت «یک مقام بلندپایه» به جرم جعل اسناد

افزایش درآمدهای این شرکت و توسعۀ شبکۀ برق در کشور، از اهداف این کار گفته شده بودند. اکنون، گفته می‌شود که بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا در اموربازسازی افغانستان نیز در بخش‌های گوناگون بررسی‌هایش را در بارۀ هزینۀ کمک‌ها و پروژه‌های این شرکت آغاز کرده‌اند.
شماری از نماینده‌گان مردم در مجلس، با نگرانی از وجود فساد اداری در شرکت می‌گویند که در کنار ایجاد مدیریت توانمند برای درآمدهای شرکت برشنا نیاز است که کارکرد این شرکت به گونۀ جدی بازنگری شود.
به باور آنان، درآمدهای شرکت برشنا اگر حیف‌ومیل نشوند این شرکت می‌تواند چند برابردرآمدهای کنونی درآمد داشته باشد.
کمال ناصر اصولی، یکی از این نماینده‌گان گفت: "ما پیش از این هم گفته ایم که مشکلات در شرکت برشنا وجود دارد. وزارت انرژی باید در این بخش با این شرکت کار کند تا مشکلات حل شود؛ چون خدمات این شرکت هم معیاری نیستند".
پیش از این، نگرانی‌ها از وجود حیف‌ومیل درآمدهای شرکت برشنا و نیز نبود نظارت از این درآمدها وجود داشته‌اند.
در تازه ترین مورد، یافته‌های طلوع نیوز، نشان می‌دهند که یک کارمند این شرکت با نشان دادن ارقام صرفیه برق مشترکان بزرگ این شرکت به صورت وارونه، بیش از یک میلیارد افغانی به شرکت برشنا زیان زده است.
مسؤولان شرکت برشنا، می‌پذیرند که در پیوند به رشوه، فساد وحیف ومیل درآمدهای این شرکت، تا کنون 82تن از کارمندان این شرکت شناسایی و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала