قطار حامل کالای چین عازم افغانستان شد

© Photo / صفحه موسی‌زیпоезд китайские товары
поезд китайские товары - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: سفیر افغانستان در چین اعلام کرده که نخستین قطار حامل کالای تجارتی چین عازم افغانستان شده و قرار است به زودی به بندر حیرتان برسد.

جانان موسی‌زی سفیر افغانستان در چین، می‌گوید که با افتتاح خط ریل ویژه ترانسپورتی میان افغانستان و چین، نخستین قطار حامل کالای تجارتی روز پنجشنبه از شهر مایمن ایالت جیانگسوی چین به افغانستان حرکت کرد.
آقای موسی‌زی این خط ریل ویژه ترانسپورتی به منظور انتقال مستقیم کالای تجارتی چین افغانستان و صادرات افغانستان به چین احداث شده است.
سفیر افغانستان در چین با اعلام این خبر در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که این خط ریل در چوکات برنامه «یک کمربند یک راه» و با تلاش سفارت افغانستان در بیجنگ احداث شده و قرار است ماهانه دو بار کانتینرهای حاوی کالای تجارتی تاجران افغانستان را به حجم 45 فوت به وزن 29 تن و 40 فوت به وزن 26 تن از مبدا ستیشن شهر هایمن چین به مقصد افغانستان از مسیر کشورهای قزاقستان و ازبکستان الی بندر حیرتان در ولایت بلخ انتقال دهد. همچنین این قطارها از سمت افغانستان کالاهای صادراتی این کشور از جمله سنگ مرمر، زعفران، میوه‌های خشک و برخی از اقلام دیگر تجارتی را به مقصد چین بارگیری می‌کنند.
این خط آهن که توسط یک کمپنی چینی و افغانستان احداث شده، به گفته جانان موسی‌زی فرصت‌های جدیدی برای تقویت تجارت میان دو کشور ایجاد کرده است. به گفته او، پس از این کالاهای تجارتی افغانستان و چین از طریق این خط آهن ارزان‌تر، مصوون‌تر و زودتر صادر و وارد خواهد شد.

© Photo / صفحه موسی‌زیقطار حامل کالای چین عازم افغانستان شد
قطار حامل کالای چین عازم افغانستان شد - اسپوتنیک افغانستان
قطار حامل کالای چین عازم افغانستان شد

سفیر افغانستان در چین می‌گوید: «پس از پروازهای مسقیم کابل — اورمچی که از دو ماه قبل با تلاش مسوولان دو کشور توسط شرکت هوایی آریانا آغاز گردید، شروع ترانسپورتیشن مستقیم ریلی بین افغانستان و چین منحیث دو کشور همسایه که در طول تاریخ مناسبات نیک و دوستانه باهم داشته‌اند یک قدم مهم برای نزدیکی روابط تجارتی دو کشور می‌باشد.» آقای موسی‌زی همچنین افزود: «افغانستان منحیث کشوری که از موقعیت خاصی در اتصال منطقه‌یی برخوردار است، پس از ایجاد حکومت وحدت ملی و در راستای اجرای دیدگاه رییس جمهور کشور مبنی بر تبدیل شدن افغانستان به مرکز نقطه اتصال و ترانزیت منطقه‌یی، با امضای یادداشت تفاهم همکاری با مقامات حکومت چین در راستای کمک و حمایت از تطبیق پلان یک کمربند یک راه در تلاش است تا به طور همه‌جانبه برنامه‌های مربوط در این راستا را عملی نموده و فرصت‌های جدیدی برای انتقال اموال تجارتی خود در مارکیت‌های منطقه‌ای و جهانی به وجود آورد که خط ویژه ترانسپورت ریلی بین افغانستان و چین نیز در همین راستا حایز اهمیت ویژه می‌باشد.»
سفیر افغانستان در چین تاکید کرده که با افتتاح خط آهن میان افغانستان و چین، میزان صادرات افغانستان بیشتر خواهد شد. به گفته او، چین بزرگ‌ترین مارکیت برای کالاهای تجارتی از جمله مواد خام افغانستان به شمار می‌رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала