پیشرفت اردوی ملی طی سال‌های اخیر

© Flickr / ResoluteSupportMediaپیشرفت اردوی ملی طی سال‌های اخیر
پیشرفت اردوی ملی طی سال‌های اخیر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع افغانستان با انتشار یک گزارش جدید از پیشرفت نیروهای اردوی ملی این کشور در یک سال اخیر، می‌گوید که این نیروها از نیروی ضد شورش و تروریزم به اردوی ملی به مفهوم اصلی آن در حال گذار است.

بنیاد شکل‌گیری اردوی ملی فعلی افغانستان در سال 2002 میلادی گذاشت شد و تنها در سطح یک کندک فعالیت داشت. اما، اردوی ملی افغانستان امروز دارای 195 هزار سرباز، بریدمل و افسر است که در چوکات هفت قول اردو، چهار فرقه شامل فرقه‌های عملیات‌های خاص، 111 پیاده، 20 پامیر و پولیس نظامی و همچنین دو لوای ضربتی و یک لوای حمایتی فعالیت می‌کند.

 این کشور قبل از آغاز جنگ‌های میان گروهی و قومی از ارتش قدرتمندی برخوردار بود، اما در جریان این‌ جنگ‌ها و پس از آن در دوران حاکمیت رژیم سیاه و مستبد طالبان در این کشور، از بین رفت.

وزارت دفاع در گزارش جدید خود از ایجاد اردوی ملی این کشور به عنوان یکی از دست‌آوردهای مهم افغانستان در پانزده سال گذشته یاد کرده می‌افزاید که اردوی ملی براساس قانون اساسی و اراده مردم افغانستان بنیاد گذاشته شد. به گفته وزارت دفاع، نیروهای اردوی ملی بدون درنظرداشت ملاحظات سیاسی تنها اراده دولت را تمثیل کرده و در خدمت تمام مرد قرار دارند.

وزارت دفاع در گزارش خود می‌گوید: «اردوی ملی ممثل اراده دولت جمهوری اسلامی افغانستان است و در خدمت مردم می‌باشد. لااقل ادعا کرده می‌توانیم که چنین خصوصیت را هیچ‌کدام از ارتش‌ کشورها در سطح منطقه ندارند که غیرسیاسی و متکی بر اوامر دولت و ملت باشد.»

وزارت دفاع در گزارش خود تاکید کرده که اردوی ملی افغانستان همزمان با ادامه‌ جنگ‌های تحمیلی در این کشور، توانست پیشرفت خوبی داشته باشد. به گفته این وزارت، سربازان اردوی ملی پس از ختم آموزش‌های لازم به میدان جنگ فرستاده می‌شوند. وزارت دفاع افزوده که ادامه جنگ نیز نتوانسته تا چرخه‌های آموزشی و به مرخصی رفتن سربازان اردوی ملی را متوقف سازد.

آمادگی برای فصل جدید

وزارت دفاع در گزارش خود می‌گوید که این وزارت در جریان فصل زمستان گذشته تصمیم گرفت تا در این فصل برای جنگ‌های احتمالی بهار سال جاری آمادگی بگیرد. به گفته این وزارت، در جریان فصل زمستان گذشته، دولت به تعبیه و آموزش دوباره نیروهای اردوی ملی پرداخت. همچنین در فصل زمستان گذشته بخشی از تجهیزات و وسایط مربوط به قطعات نیروهای اردوی ملی ترمیم شده و مورال این نیروها به منظور مبارزه جدی‌تر با شورشیان مسلح مخالف دولت بلند برده شد. وزارت دفاع در گزارش خود می‌گوید: «در جریان زمستان سال گذشته برنامه همه‌جانبه عملیات زمستانی، با تجارب حاصله از جنگ‌های بهاری سال 1394 تدوین گردید که با تطبیق این برنامه از یک طرف طالبان و دیگر سازمان‌های تروریستی تحت فشار قرار گرفتند و از جانب دیگر سربازان و قطعات و جزوتام‌های اردوی ملی برای عملیات فصل بهار(عملیات شفق) و تابستان به طور موثر آماده شدند. فعلا اردوی ملی افغانستان در حالت تعرضی قرار دارد و مخالفین نمی‌توانند تاب مقاومت مستقیم با نیروهای اردوی ملی افغانستان را داشته باشند.»

وزارت دفاع در گزارش خود می‌افزاید که در جریان زمستان گذشته در قول اردوی ملی 215 میوند برای راه‌اندازی عملیات‌های تهاجمی و تعرضی علیه شورشیان در ولایت هلمند نیروهای جدیدی مستقر و تجهیز شدند. همچنین یک هزار سرباز جدید به ولایت ارزگان فرستاده و کندک‌های ریزرف نیز در برخی از قول‌ اردوها ایجاد شدند. این وزارت می‌گوید: «تعبیه قوت‌ها در جریان زمستان ما را یاری رساند تا در فصل بهار راه کندهار-ارزگان را دوباره باز کنیم و دشمن در ولسوالی‌های مارجه، سنگین و بهرامچه ولایت هلمند متحمل تلفات سنگین شود. همچنان اردوی ملی افغانستان در جریان تطبیق پلان توانست که قوماندانان سرشناس مخالفین مسلح را هدف قرار داده و به صدها تن از افراد ملکی را از زندان‌های مخالفین در ولایت هلمند در جریان دو حمله جداگانه آزاد بسازد.»

وزارت دفاع به راه‌اندازی عملیات بزرگ نظامی «شفق» نیز اشاره کرده و در گزارش خود می‌گوید که این عملیات قبل از راه‌اندازی عملیات بهاری گروه طالبان طرح و راه‌اندازی شده بود. به گفته این وزارت، هم اکنون عملیات شفق در بیست ولایت افغانستان جریان دارد و طی آن ضربات سنگینی به گروه‌های تروریستی طالبان و داعش وارد شده است. وزارت دفاع در گزارش خود گفته است: «در جریان این عملیات‌ها دولت جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت دفاع ملی توانستند که توانایی‌های اردوی ملی را به تروریستان نشان دهند. جامعه جهانی باربار از جانفشانی‌های نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ستایش نموده‌اند و وعده همکاری‌های بیشتری را در چوکات ماموریت حمایت قاطع به دولت افغانستان داده‌اند.»

وزارت دفاع تاکید کرده که قربانی‌های نیروهای اردوی ملی این کشور باعث شد تا جهانیان بالای دولت و مردم افغانستان حساب کنند.

وزارت در این گزارش خود از برخی از دست‌آوردهای عملیات شفق نیز یاد آوری کرده است. این وزارت گفته که در جریان این عملیات تاکنون ولسوالی‌های جوند ولایت بادغیس و چهارصده ولایت غور، بهارک و جرم ولایت بدخشان، درقد تخار از تحت کنترول طالبان خارج شده و همچنین ولسوالی‌های آقچه و گرزیوان ولایت جوزجان تصفیه، چند زندان مربوط به طالبان در هلمند و مراکز رادیویی گروه تروریستی داعش در ولسوالی اچین ننگرهار از بین رفته‌اند. همچنین دو مرکز تعلیمی گروه‌های تروریستی طالبان و داعش نیز در ولسوالی‌های اچین ننگرهار و میوند ولایت کندهار نیز از بین رفته‌اند. همین طور دو مرکز سوق و اداره گروه طالبان در ولسوالی نادعلی ولایت هملند نیز از بین برده شده است. به گفته وزارت دفاع، این مراکز با تکنالوژی جدید مجهز بود. همچنین در جریان عملیات شفق از سقوط چند ولسوالی در ولایات مختلف جلوگیری شده است.

برنامه‌های درازمدت

وزارت دفاع در گزارش خود از کار بالای مسوده استراتیژی ملی نظامی نیز خبر داده است. به گفته وزارت دفاع، براساس این استراتیژی، طی پنج سال آینده باید سه هدف اصلی که عبارت از امنیت پایدار، بلندبردن توانایی نیروهای اردوی ملی و تجهیز این نیروها می‌باشند، باید بدست آید. براساس این گزارش، دولت افغانستان تلاش دارد تا اردوی ملی را به یک نیروی قدرتمند و «بی‌نظیر» در سطح منطقه مبدل سازد.

وزارت دفاع در گزارش خود نسبت به بدست آوردن تجهیزات بیشتر هوایی نیز طی پنج سال آینده ابراز امیدواری کرده می‌گوید که افغانستان در گذشته از نیروهای هوایی بی‌نظیری در سطح منطقه برخوردار بود. به گفته این وزارت، در حال حاضر نیروهای اردوی ملی 150 فروند هواپیمای بال ثابت و هلی‌کوپتر مختلف‌النوع در اختیار دارند، اما این هواپیماها قادر به تامین نیازهای اردوی ملی نیستند.

 

وزارت دفاع از ایجاد تشکیلات جدید به منظور جلب و جذب پنج هزار زن نیز به منظور رعایت جندر در این وزارت خبر داده است. به گفته این وزارت،‌ برعلاوه جذب‌ صدها زن در صفوف نیروهای اردوی ملی، دو خانم به عنوان مشار ارشد مقرر شده‌اند. به گفته وزارت دفاع‌، این دو خانم توانسته‌اند که الگوی خوبی برای دیگر زنان در وزارت دفاع ملی باشند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала