چگونگی تصرف آرشیف استخباراتی آلمان نازی توسط اداره اسمرش شوروی

© Sputnik / G. Kapustjanskiyچگونگی تصرف آرشیف استخباراتی آلمان نازی توسط اداره اسمرش شوروی
چگونگی تصرف آرشیف استخباراتی آلمان نازی توسط اداره اسمرش شوروی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره نظامی ضداطلاعاتی شوروی "اسمرش" در جریان حمله ارتش سرخ به برلین در بهار سال ۱۹۴۵ در نتیجه یک عملیات شجاعانه توانست به اسناد مهم سازمان اطلاعات نظامی آلمان نازی، دست یابد.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر زدانوویج، دگرجنرال متقاعد سرویس اطلاعات فدرال روسیه، دکتور علوم تاریخی و کارمند ارشد علمی اکادمی تاریخ نظامی ستاد عمومی نیروهای مسلح روسیه گفت که امروز (یکشنبه، ۱۹ اپریل) از تاریخ ایجاد اداره نظامی ضداطلاعاتی شوروی "اسمرش" (مرگ به جاسوسان) ۷۷ سال گذشت.

به باور کارشناسان، اسمرش بهترین سرویس استخباراتی در جریان جنگ جهانی دوم بود. اسمرش در جریان فعالیت‌اش با پیش‌گیری از استخبارات آلمانی و از بین‌بردن شمار زیاد جاسوسان آلمانی، انجام موفقانه تمام عملیات‌های تهاجمی ارتش سرخ را تامین می‌کرد.

اسمرش در عملیات تهاجمی برلین در بهار سال ۱۹۴۵ نیز نقش بزرگی را بازی کرد.

به برلین! عملیات تهاجمی نهایی جنگ جهانی دوم ۷۵ ساله شد - اسپوتنیک افغانستان
به برلین! عملیات تهاجمی نهایی جنگ جهانی دوم ۷۵ ساله شد

یکی از ماموریت‌های مهم بدست آوردن آرشیف سازمان‌های دولتی و حزبی آلمان و همچنان آرشیف استخبارات و اطلاعات علمی – تخنیکی، به شمار می‌رفت.

زدانوویچ گفت: "به‌طور مثال، بدست آوردن آرشیف آبور (سازمان اطلاعات نظامی ارتش آلمان نازی) یک موفقیت بزرگ بود. در این عملیات کارمندان بخش اسمرش لشکر تفنگ‌دار ۴۷ گارد، سپاه ۸ گارد ارتش و جبهه اول بلاروس، کار برجسته انجام دادند".

به گفته وی، در حومه برلین در منطقه سیلیندورف، یکی از ساختمان‌های مرکزی آبور واقع بود که در قالب یک انستیتوت زراعتی پنهان شده بود. و برای تصرف کارمندان و اسناد این مرکز تصمیم گرفته شد تا یک عملیات دیسانت انجام شود تا امکان انتقال کارمندان آبور به غرب آلمان از بین برود.

برای انجام این عملیات، جنرال واسیلی چویکوف، فرمانده سپاه ۸ گارد ارتش یک تولی تانکیست‌ و یک کندک تفنگ‌داران را توظیف کرد و البته که برای رهبری عملیات یک گروپ خاص از میان کارمندان اسمرش ترتیب داده شد.

اسناد آزادسازی وین در جنگ جهانی دوم - اسپوتنیک افغانستان
اسناد آزادسازی وین در جنگ جهانی دوم

زدانوویچ گفت: "با حمایت آتشی نیروهای ارتش، دیسانتی‌ها خط دفاع آلمانی‌ها را از بین‌بردند و با پشت‌سر گذاشتن ده‌ها کیلومتر فاصله انستیتوت زراعتی را تصرف کردند. البته که این کار تقریبا بدون مقاومت صورت گرفت – در آنجا تنها محافظین بودند که رسیدن دیسانتی‌ها برای شان غیرمترقبه بود. کارمندان مرکز آبور اصلن در انتظار انتقال شان به غرب آلمان، در خواب بودند. آنزمان بیش از صد کارمند آبور اسیر شدند، البته که در میان آنها روس‌ها نیز بودند".

اما در طول روز دیسانتی‌ها با چندین حمله شدید آلمانی‌ها که تلاش داشتند مرکز استخباراتی را تصرف کنند، مواجه شدند و عقب زدند.

این تاریخ‌دان روسی گفت: "طوری شد که لشکر تفنگ‌دار ۴۷ گارد نتوانست به اسرع وقت به دیسانتی‌ها برسد. نیروهای هتلر بر مرکز آبور حملات توپخانه‌یی و خمپاره‌یی را آغاز کردند، تا موترهای مملو از اسناد مهم را از بین‌ببرند. یک شبانه روز مکمل تمام نیروها – سربازان و فرماندهان، تانکیست‌ها و همراه با آنها کارمندان اسمرش، حلقه دفاع را نگه داشتند".

وی در اخیر افزود: "تمام آنها مثل قهرمانان حملات آلمانی‌ها را به عقب زدند. صبح روز بعدی نیروهای ما رسیدند و محاصره دیسانتی‌ها را از بین‌بردند. در نتیجه توانستند اسناد فوق‌العاده مهم و باارزش را حفظ کنند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала