توافق پوتین و پاشینیان بر سر بیرون شدن نگهبانان صلح روسی از شماری از مناطق ارمنستان

© Sputnik / Vyacheslav Prokofyev/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر Премьер-министр Армении Никол Пашинян и президент РФ Владимир Путин
Премьер-министр Армении Никол Пашинян и президент РФ Владимир Путин - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.05.2024
عضو شوید
سخنگوی کرملین گفت: رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر ارمنستان بر سر بیرون شدن ارتش روسیه از شماری از مناطق ارمنستان توافق کردند.
به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس دولت روسیه به اسپوتنیک گفت: ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان، رهبران روسیه و ارمنستان بر سر بیرون شدن نیروهای نظامی و مرزبانی روسیه از برخی مناطق ارمنستان توافق کردند.
وی گفت: "در واقع، به دلیل تغییر شرایط پاشینیان و پوتین در اینباره توافق کردند".
20 هواپیمای حامل صلح بانان روسیه به پایتخت ارمنستان فرود آمد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2020
20 هواپیمای حامل صلح بانان روسیه به پایتخت ارمنستان فرود آمدند
سخنگوی کرملین تصریح کرد: بنا به درخواست طرف ارمنی، مرزبانان روسیه در مرز ایران و ترکیه باقی خواهند ماند.
مرزبانان روسی در ارمنستان
ارمنستان تنها کشوری است که مرزبانان روسی به جز روسیه در آن جا به جا هستند. اداره مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه در جمهوری به همراه همکاران ارمنی خود خدمات حفاظت از مرزهای ترکیه و ایران را طبق توافقنامه 30 سپتمبر 1992 انجام می دهد. این بخش شامل چهار گروه است - در گیومری، آرماویر، آرتاشات و مغری، و همچنین یک ایست بازرسی جداگانه در فرودگاه زوارتنوتس.
در سال 2021، به عنوان بخشی از همکاری های دوجانبه، پست های مرزبانی روسیه در مرز با آذربایجان در منطقه تاووش ظاهر شد. در ماه مارچ، پاشینیان گفت، که ایروان آماده است تا تحدید مرز با آذربایجان را از این بخش آغاز کند.
کمیسیون های ویژه دو کشور بر سر تراز خط مرزی بین روستاهای باگانیس (ارمنستان) - باگانیس آیریم (آذربایجان)، ووسکپار (ارمنستان) - آشاگی آسکیپارا (آذربایجان)، کیرانتس (ارمنستان) - خیریملی (آذربایجان) و برکابر (ارمنستان) - قیزیل حاجیلی (آذربایجان) به منظور تطبیق آن با آنچه که بین جمهوری های شوروی در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت. بدین ترتیب ایروان با واگذاری چهار روستا به قلمرو آذربایجان موافقت کرد.
در پایان ماه اپریل، نخست وزیر ارمنستان گفت، که مرزبانان روسیه از منطقه تاووش خارج خواهند شد. به گفته وی، تغییر قابل توجهی در وضعیت رخ داده است و اکنون ارمنستان و آذربایجان می توانند به طور مستقل از مرز نگهبانی کنند. پاشینیان پیش از این اظهار داشت که مرزبانان روسی نیز باید زوارتنوتس را ترک کنند و از اول اگوست فقط سرویس مرزی ارمنستان در آنجا باقی خواهد ماند. به گفته معاون اول کمیته دفاعی شورای فدراسیون، ویکتور بوندارف، ارتش روسیه در خاک ارمنستان امنیت منطقه را تضمین می کند و عقب نشینی آنها مملو از تشدید تنش است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала