چین: تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان منطقی و طالبان باید به نگرانی های جامعه جهانی پاسخ بدهند

© Photo / @HafizZiaAhmad1پرچم چین و طالبان
پرچم چین و طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2024
عضو شوید
چین در نشست "سازوکار پیوستگی و همکاری" این کشور با افغانستان در پکن، نگرانی‌های جامعه جهانی درباره ای "تشکیل حکومت فراگیر" در افغانستان را "منطقی" خواند و ابراز امیدواری کرده که طالبان به آن پاسخ بدهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، نماینده ویژه چین در امور افغانستان گفته است، که چین و طالبان سومین نشست "سازوکار پیوستگی همکاری چین و افغانستان در زمینه کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی" را در پکن برگزار کرده‌اند.
یو شیائو یونگ، نماینده ویژه چین در امور افغانستان با نشر خبرنامه‌ای در ایکس گفته است، که در این نشست، جین سونگ، رییس بخش آسیایی وزارت خارجه چین با ذاکر جلالی، رییس بخش آسیایی وزارت خارجه طالبان، روی کمک‌های بشردوستانه و "همکاری عملی" در زمینه‌های مختلف میان دو کشور گفت‌وگو کرده‌ است.
رئیس‌جمهور چین اعتمادنامه‌ی سفیر گروه طالبان را پذیرفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2024
پذیرش اعتبارنامه سفیر طالبان از سوی چین؛ آیا پکن به دنبال "به‌رسمیت شناختن" حکومت طالبان است؟
او در این خبرنامه همچنین گفته است، که در این نشست، برخی از مسئولان دیگر چین و طالبان نیز حضور داشتند.
در این خبرنامه به نقل از طرف چینی در این نشست، آمده است: "چین از سال 2021 به این‌سو، مفهوم دیپلماتیک دوستی، صمیمیت، منفعت متقابل و فراگیری را که توسط شی جین‌ پینگ، رییس جمهور این کشور پیش‌نهاد شده را اجرا کرده است".
بر بنیاد این خبرنامه، طرف چینی در این نشست همچنین گفته است، که این کشور به انتخاب‌های مستقل مردم افغانستان احترام می‌گذارد و در امور داخلی این کشور مداخله نمی‌کند.
در این خبرنامه آمده است: "تحریم‌های یکجانبه و بسته کردن دارایی‌های افغانستان، رنج مردم این کشور را تشدید کرده است".
چین در این نشست در حالی از سیاست‌های غرب در قبال طالبان انتقاد کرده که این کشور هیچ اشاره‌ای به محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و رویکردهای طالبان در قبال مردم افغانستان؛ به‌ویژه زنان و دختران در کشور نکرده است.
این در حالی است، که طالبان سال آموزشی 1403 را نیز با ادامه ممنوعیت‌های آموزشی و تحصیلی دختران و زنان آغاز کردند؛ اما چین تا اکنون در این زمینه هیچ اظهار نظری نکرده است.
بر اساس این خبرنامه، دو طرف خواهان مشارکت فعال در ساختن طرح "کمربند و جاده" شده‌اند و رییس بخش آسیایی وزارت خارجه طالبان در این نشست گفته است که آنان مایل اند از تجربه چین در نوسازی و توسعه بیاموزد.
نماینده ویژه چین در امور افغانستان گفته است که نماینده‌های طالبان در این نشست از چین خواسته‌اند که در بخش آموزش حرفه‌ای افراد آنان کمک و همکاری کند.
برپایه این خبرنامه، نماینده‌های چین در این نشست گفته‌اند، کشورهایی که "مسئول اصلی وضعیت دشوار کنونی در افغانستان" هستند، مسئولیت‌های خود را با "جدیت" انجام دهند، پول‌های مردم افغانستان را برگردانند و "نمک به زخم‌های مردم افغانستان" نزنند.
در این خبرنامه هم‌چنان آمده است، که حجم تجارت میان چین و افغانستان در سال گذشته (2023) به 1.33 میلیارد دالر رسیده است و در مقایسه با سال پیش، 125.4 میلیون دالر افزایش را نشان می‌دهد.
از طرفی دیگر، طرف چینی در این نشست گفته است که از افزایش کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان حمایت می‌کند و امیدوار است که طالبان نیز "فعالانه" به برخی از "نگرانی‌های منطقی" جامعه جهانی در مورد "تشکیل حکومت فراگیر" در افغانستان پاسخ دهند.
این در حالی است که چین پس از برگشت طالبان به قدرت در این نزدیک به سه سال، به ندرت درباره های "تشکیل حکومت فراگیر" در افغانستان سخن گفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала