کارشناس در واکنش به اظهارات گراهام: افغانستان به لانه‌ی تروریستان جهانی در قلب آسیا تبدیل شده است

© AP Photo / Seivan Selimیک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد
یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2024
عضو شوید
عضو مجلس سنای امریکا خواستار حمله‌ی آن کشور به مواضع شاخه‌ی خراسان داعش در افغانستان شده است.
لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوریخواه با انتشار پیامی در "ایکس" نوشت: پیش از اینکه دیر شود، ما باید به اهداف داعش خراسان در افغانستان ضربه محکمی بزنیم و عملیات آن‌ها را مختل کنیم.
با در نظرداشت این واقعیت که پس از حمله تروریستی در کروکوس، آمریکا بلافاصله شروع به اشاره به داعش و ردپای افغانستان در این جنایت کرد، سناریوی حمله دوباره آمریکا به افغانستان چقدر محتمل است ؟
محمد نعیم غیور، کارشناس نظامی و رییس استخبارات هرات در این رابطه به اسپوتنیک گفت: بازیهای استخباراتی و نظامی جهان بسیار پیچیده است.
هر چند بار ها به شرق در راس چین و روسیه و غرب در راس ایالات متحده آمریکا از جانب آگاهان افغانستان هشدار داده شد که تروریستان نام نهاد اسلامی از رقابتهای شدید و خطرناک بین شما قدرتهای جهانی سو استفاده کرده و به شدت رشد کرده اند و رشد خواهند کرد . و این تهدید بزرگ علیه امنیت جهانی است، ولی شرق و غرب بیشتر به اختلافات و رقابت شدید هژمونی و سیاسی، اقتصادی، نظامی و استخباراتی خود در جنگهای اوکراین، اختلافات خاور میانه خصوصا جنگ اسرائیل و فلسطین، مسائل تایوان و غیره تمرکز نموده رشد تروریسم نام نهاد اسلامی را در قلب آسیا جدی نگرفته‌اند.
در نتیجه افغانستان به لانه ای تروریستان جهانی در قلب آسیا تبدیل شده و آمار افراد جنگی و مسلح شان به بیش از دوصد هزار نفر و یک چهارم آنها انتحاری می‌رسد. داعش در جنب و نفوذ در سایر تروریستان که ذات فکری و عقیدتی شان یکی است . بیش از پیش از لحاظ کمی و کیفی رشد نموده و جمع سایر تروریستان دارد به تهدید جدی تبدیل می‌شود.
به گفته آقای غیور، مکتب فکری و جلب و جذب داعش یعنی حزب التحریر و قطعا شاخه های مخفی دیگری، با کمال تاسف به شدت در تمام اقشار اجتماعی خصوصا تحصیل یافته گان افغانستان و کشور های منطقه نفوذ کرده و افراطیت مدعی خلافت اسلامی جهان و غلبه بر کفر و سکولاریزم به طور خطرناکی در حال رشد کمی و کیفی است.
اکثریت تروریستانی که از اگست 2021 حملات را در افغانستان، پاکستان، ایران، روسیه و غیره انجام داده اند قبل از آن عضو داعش نبوده و از گروه های دیگر مخصوصا طالبان و گروه های خارجی و داخلی وابسته به طالبان افغانستان توسط گروه داعش سرباز گیری شده اند.
کارشناس گفت: همه میدانند که داعش منحیث یک نام وپروژه است وقوت که دیروز در افغانستان داشت، شکست خورد از این پدیده منحیث فشار استفاده می‌شود پس اگر حالا می‌گویند که حملات تروریستی از گروه داعش است باید به مردم افغانستان و جهان پاسخ بدهند که چرا در گذشته وتهدید مکررا دروغ گفته اند؟
حالا که تروریسم بین المللی تحت نام گروه شکست خورده داعش در سوریه و عراق و شکست خورده در افغانستان به قول طالبان همه ای دنیا را بخصوص کشور های غیر اسلامی منطقه و جهان را تهدید به حمله می‌کند و این تهدید جدی و یک واقعیت حتمی و انکار ناپذیر از بعد استخباراتی نیز است. جهان شرق و غرب هیچ راهی به جز وفاق بین المللی در مبارزه علیه داعش و جلب حمایت مردم کشور های اسلامی از جمله افغانستان ندارند.
آقای غیور در پایان افزود: شرق و غرب بدانند که این بلا و مصیبت را در نتیجه ای رقابتهای شدید خود ، خود شان خلق کرده اند.‌ که حالا دارد هر روز بیش از پیش به مصیبت علیه شان تبدیل می‌شود. و منافع شانرا در منطقه و جهان تهدید می‌کند.
پیش بینی آینده سخت است. و با وجودیکه طالبان چندین برابر نسبت به گذشته مسلح هستند.‌ آمریکا منحیث قدرت اول نظامی و اقتصادی جهان از ظرفیت عملیاتهای خیلی بزرگتر در سطح جهان بر خوردار است.
گفتنی است سخنگویان طالبان مکررا ادعا کرده اند که ما داعش را محو کرده ایم.
عبدالله یاسر، مستشار سفارت افغانستان در مسکو به اسپوتنیک گفت:"امریکا در افغانستان بود چرا رفت که دوباره دل کنند که بالای افغانستان حمله کنند".
پروژه پدیده داعش که درحضور آمریکا در افغانستان بوجود آمد بعد از مبارزه "امارت اسلامي" دیگر در افغانستان وجود ندارد وبا شکست مواجه شده است،حملات که گاهی اوقات صورت می گیرد متأسفانه توسط بعض کشورهای همسایه تمویل وحمایه میشوند
داعش پس از تسلط طالبان بر افغانستان حملات متعددی علیه این گروه انجام داده است و از جمله مسئولیت کشتن والی این گروه در بلخ را به عهده گرفته است.
طالبان اما ادعا می‌کنند که داعش در افغانستان سرکوب شده است و اعضای این گروه در این کشور حضور ندارند.
توماس وست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان نیز در یک نشست استماعیه‌ی مجلس نمایندگان آن کشور گفته بود که داعش توانایی عملیات علیه امریکا از افغانستان را ندارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала