نشست کندهار برگزار شد/ منتقدان جدی حضور نداشتند

© AP Photo / Allauddin Khanنشست کندهار برگزار شد/ منتقدان جدی حضور نداشتند
نشست کندهار برگزار شد/ منتقدان جدی حضور نداشتند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز شنبه نشست کندهار پس از دو روز تاخیر با حضور شماری از نمایندگان مجلس، سران احزاب و شخصیت های سیاسی و در نبود منتقدان جدی دولت وحدت ملی افغانستان برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، امروز شنبه نشست کندهار پس از تنش های که میان دولت و اپوزیسیون دولت رخ داده بود، با شرکت شماری از نمایندگان مجلس، سران احزاب و شخصیت های سیاسی و حضور هزاران تن از شهروندان با شعار «صلح، وحدت و انتخابات شفاف» و در غیاب منتقدان جدی دولت وحدت ملی افغانستان برگزار شد.

در همین حال بشیر احمد تینج عضو مجلس نمایندگان و نماینده جنبش ملی افغانستان گفت: خواسته های مردم از دولت برای برقراری صلح، وحدت و برگزاری انتخابات به صورت آشکار مطرح شد و شرکت کنندگان خواستار عملی کردن آنها شدند.
وی گفت: «عطا محمد نور» والی «بلخ» و رئیس اجرایی جمعیت اسلامی همراه با «باتور دوستم» رئیس حزب جنبش ملی با ممانعت دولت برای پرواز هواپیمایشان به کندهار مواجه شدند و آنها موفق نشدند در این نشست حضور یابند.

وزارت داخله افغانستان: با جنرال عبدالرازق اگر در نشست کندهار نقش داشته باشد، برخورد می کنیم
همایون همایون معاون نخست مجلس نمایندگان افغانستان هم در این نشست گفت: دستگاه اطلاعات خارجی در پی اختلاف میان مردم افغانستان است و بعضی از افراد از درون دولت با آنها همکاری می کنند و ما اینجا گردهم آمدیم که مانع تفرقه بشویم و یک وحدت واقعی را میان مردم افغانستان ایجاد کنیم.
وی افزود: در دو سال گذشته شماری از افراد در تلاش بوده اند که بین مردم افغانستان اختلاف ایجاد کنند و تلاش می کنیم مقابل این تفرقه افکنان بایستیم کار خود را برای وحدت مردم از قندهار آغاز کردیم.
وی گفت: 70 نماینده مجلس با شماری از رهبران احزاب و افراد سیاسی به این دلیل به کندهار آمده اند ،چون باور دارند کندهار نقش مهمی را در وحدت مردم این کشور بازی می کند.

سپس رحمت الله نبیل رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان به ایراد سخن پرداخت و گفت: افغانستان در مسیر نادرست در حرکت است و اگر انتخابات شفاف در شان افغانستان و قابل قبول برای مردم افغانستان برگزار نشود؛ کشور به طرف بحران خواهد رفت زیرا فضای بی اعتمادی پس از سال 2014 در بین مردم به بالاترین سطح رسیده است.
نبیل افزود: ما اطلاع دقیق داریم که «آی اس آی» یا دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان در پی ایجاد تفرقه میان مردم است و تلاش دارند تا در بین نیروهای سیاسی در درون و بیرون آن تفرقه ایجاد کنند و این گزارش ها را به دولت افغانستان ارائه کرده است.
نبیل تأکید کرد: بزرگترین خطر و بازی بزرگ این است که مقامات عالی رتبه به نام زبان، قوم و مذهب میان مردم افغانستان تفرقه می اندازند.
وی اضافه کرد که با بحران اقتصادی، امنیتی و بحران تقسیم قدرت مواجه هستیم و انحصار قدرت یک بحران است دولت باید بطور جدی به آن بپردازد تا تمام افغان ها خود را مالک قدرت و صاحب این خاک بدانند.
وی گفت:مردم افغانستان از روی ناچاری دولت وحدت ملی را قبول کردند اما از اول این افراد به خاطر منابع فردی و گروهی خود دست بکار شدند.
انورالحق احدی وزیر سابق مالیه افغانستان و رهبر حزب «افغان ملت» نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد که از آن یک اپوزیسیون قوی تشکیل شود و اختلافاتی که توسط حکومت به خاطر مقاصد سیاسی میان مردم دامن زده می شود، توسط اپوزیسیون رفع شود و بتواند جلو قانون شکنی های حکومت را بگیرد.
وی گفت، که اگر شخصی توسط رئیس جمهوری به ریاست کمیسیون انتخابات منسوب شود؛ امیدی به استقلال این کمیسیون باقی نمی ماند.
وی تصریح کرد که دولت بدنبال برگزاری انتخابات شفاف نیست و مقامات دولتی از بودجه سوء استفاده می کنند.

یادآوری می کنیم، که این نشست دوبار به علت های مختلف به تعویق افتاد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала